Naar inhoud

Zalando zet nieuwe stappen in de positionering van het merk

Fashionplatform Zalando start dit najaar met een nieuwe positionering van het merk en een nieuwe slogan: ‘Zalando. Free to be.’ De krachtige 360-graden-campagne draait om echte mensen en echte verhalen over wat het betekent om vrij te zijn. De campagne – met influencers Adwoa Aboah, Alice Hurel, Felicity Hayward, Rain Dove en Leroy Mokgatle – toont het uitgebreide mode-assortiment van het platform en moedigt klanten aan om zich vrij te voelen om zichzelf te zijn.

“Wij willen het startpunt voor mode worden, waarbij elke stijl – van casual tot chic, van basic tot premium – aangeboden wordt. Zo kunnen onze klanten hun persoonlijke gevoel voor stijl uiten”, vertelt Jonny Ng, director marketing strategy & campaigns bij Zalando. “Met onze nieuwe free to be-positionering brengen we ons merk naar een hoger niveau en geven we vorm aan al onze toekomstige marketingactiviteiten als platform. Onze missie is om mode toegankelijk te maken voor iedereen en een merk te bouwen dat onze klanten inspireert en miljoenen van hen vertegenwoordigt – in heel Europa.”

Merkpositionering Zalando

“We geloven in een wereld waarin iedereen vrij is om zichzelf te zijn, ongeacht maat, leeftijd, geslacht of achtergrond”, zegt Jacintha de Graaf, regional lead Benelux bij Zalando. “Met free to be zoeken we naar een emotionele connectie met onze klanten. Wij stellen onze klanten in staat om met mode uit te dragen wie ze zijn. Voor deze nieuwe merkstrategie hebben we betekenisvolle en relevante content ontwikkeld die een inclusieve mindset bevordert. Hiermee willen we onze klanten inspireren en ons platform positioneren als een geliefd en relevant merk.“

Vrijheid en individualiteit

De campagne, in samenwerking met het Londense reclamebureau Grey gerealiseerd, vertelt het emotionele verhaal van hen die ervoor kiezen te zijn wie ze willen zijn en te dragen wat ze willen dragen – zonder oordeel. “We hebben een diverse cast gekozen voor de campagne die verschilt in lichaamsvorm, breekt met stereotypen en de traditionele gendertyperingen ter discussie stelt”, licht Jonny Ng toe. “Onze talenten zijn niet bang om de wereld te tonen wie ze echt zijn. Mode is voor hen een manier om hun persoonlijkheid te kunnen uitdrukken. Een dergelijke vrijheid is wat we al onze klanten toewensen. Wanneer je vrij bent om jezelf te zijn, om te dragen wat je wil en te zijn wie je wil zijn, kan niets je nog tegenhouden.”

Maken van culturele impact

“Het maken van een culturele impact en het uitdagen van stereotypen maakt deel uit van het DNA van ons bureau”, aldus Anna Pańczyk, chief executive officer bij Grey London. “Dus we kunnen niet trotser zijn op onze allereerste campagne voor Zalando. Het talent dat we gebruiken om free to be tot leven te brengen laat zien hoe ambitieus de onderneming is en we zijn blij deel uit te maken van hun team.”

Uitdagen van stereotypen

De campagne is geregisseerd door de Britse regisseur Georgia Hudson, bekend van haar werk voor Nike, Under Armour en P!nk. De reclame start met het openen van een Zalando-doos, waarop Alice Hurel en haar krachtige voice over het verhaal doorgeeft aan balletdanser Leroy Mokgatle, die door de straten van Lissabon danst. Vervolgens toont plus size model Felicity Hayward hoe groots ze kan zijn, terwijl ze uit een out of home-advertentie stapt. Supermodel en activiste Adwoa Aboah claimt haar ruimte in een chaotische samenleving en Rain Dove daagt de traditionele gendernormen uit, vrij om meerdere versies van zichzelf te zijn. De voice over vertelt een inspirerend verhaal en eindigt de reclame met de boodschap dat elke klant vrij is om zichzelf te zijn. De campagnebeelden die zijn gemaakt door de Londense fotograaf James Pearson-Howes visualiseren vrijheid in beweging. Tenslotte krijgen we nog meer free to be-persoonlijkheden te zien, waaronder body positivity-activiste Emily Bador en Frances Dunscombe, die op 82-jarige leeftijd is begonnen met poseren. De commercial wordt op 15 september 2019 op voor het eerst op televisie te zien.

De free to be-campagne van Zalando

Credits beeldmateriaal: Zalando

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie