Naar inhoud

Zappos neemt afscheid van bazen

De Amerikaanse retailer Zappos, bekend als één van de meest klantvriendelijkste bedrijven ter wereld, heeft besloten zich te ontdoen van de traditionele organisatiehiërarchie met managers. De groei van de onderneming naar inmiddels vijftienhonderd medewerkers, zorgt voor bureaucratie en een starre organisatie. Het bedrijf wil graag de bedrijfscultuur behouden ten behoeve van de klant en neemt daarom maatregelen.

Het bedrijf neemt een ongebruikelijke stap en haalt alle managementlagen weg. Deze aanpak heet ‘holacratie’ bedacht door voormalig software-ondernemer Brian Robertson. Het idee hierachter is de traditionele beslissingshiërarchie te vervangen door een serie van overlappende zelfregulerende ‘cirkels’ van medewerkers. De organisatie wordt ingericht rondom het werk dat gedaan moet worden in plaats van rondom de mensen die het moeten doen.  De medewerkers moeten hierdoor een grotere stem krijgen over de manier waarop het bedrijf moet opereren.

Zappos is de eerste grote organisatie die deze organisatiestructuur gaat toepassen. Inmiddels is tien procent van de medewerkers overgestapt op dit nieuwe systeem en zal het gehele bedrijf voor het einde van het jaar op de nieuwe manier zijn ingericht.

Bron: Washington Post
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie