Naar inhoud

Zeeman betrekt klanten bij opstellen strategisch beleid

In een omgeving waar de kritische consument een hoofdrol opeist, is maatschappelijk verantwoord ondernemen een must geworden. In dat kader doet winkelketen Zeeman al jarenlang verslag van haar mvo-beleid. Het familiebedrijf beoogt sinds de oprichting 1967 met respect voor mens en milieu goede kleding en textiel voor de laagst mogelijke prijs aan te bieden. De vorderingen op dit gebied zijn in een reeks verslagen jaarlijks vastgelegd. Klanten en stakeholders zijn voortaan direct betrokken bij het opstellen van dit beleid.

Beleid in teken van openheid

Bij het verslag van 2015, dat nu in Europa is gepubliceerd, gaat de keten een stap verder: het mvo-beleid is aangescherpt met behulp van 'puntjes van kritiek' van de verschillende stakeholders. “Het jaar stond vooral in het teken van openheid”, zegt Bart Karis, CEO van Zeeman. “Vertellen wat we doen en vooral hoe we verantwoord ondernemen. Om daar concreet invulling aan te geven hebben we in 2015 een aantal belangrijke nieuwe stappen gezet.”

Nieuwe ontwikkelingen in beleid

Met de productieketen als rode draad beschrijft de onderneming voor iedere schakel in de keten het beleid op de mvo-gerelateerde aspecten. Zoals de gedragscode voor fabrieken, gebruik van biokatoen en recycling.
Nieuwe ontwikkelingen in 2015 zijn:

  • analyse risico's om deze beter in de hand te kunnen houden;
  • opzet continue stakeholderdialoog om elkaar te betrekken bij het mvo-beleid;
  • openheid over de wijze van verantwoord ondernemen en de dilemma's die daar bijhoren;
  • start met het 'Better Cotton Initiative'.

26 puntjes van kritiek

In 2015 heeft het bedrijf de stakeholders op het kantoor uitgenodigd en is met hen in gesprek gegaan. Het resultaat van de gesprekken is verwerkt in een boekje, waarin de vragen en opmerkingen aan bod komen. Dit boekje, '26 puntjes van kritiek', wordt door de winkelmedewerkers meegegeven aan geïnteresseerde klanten. Ook in de toekomst blijft de kledingwinkelketen de stakeholders betrekken bij het mvo-beleid. Vragen en opmerkingen die klanten nu stellen, worden beantwoord en als 'puntjes van kritiek' aangevuld op de bedrijfswebsite.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie