Naar inhoud

Zeeman en vintage zijn hip & happening in de fashionbranche

Nederlandse consumenten letten in toenemende mate op de prijs en de milieuaspecten bij de aankoop van kleding. De kledingindustrie is immers een van de meest vervuilende bedrijfstakken. Het bewustzijn over die belasting van het milieu groeit sterk. Dure merken zijn nog wel in trek, maar die mogen best tweedehands zijn. Daarnaast zien discounters als Zeeman een steeds breder publiek in hun winkels. De textielketen verkoopt dan ook zo’n 3,5 miljoen onderbroeken per jaar.


Goedkope kleding

De fashionmarkt in Nederland is tussen 2008 en 2014 met 17 procent gekrompen. En door structureel veranderd consumentengedrag is herstel uitgesloten. Toch weet Zeeman zijn marktaandeel als prijsvechter met duidelijke standpunten te vergroten. De basis voor dit succes ligt in het inkopen van grote volumes, die vanuit het distributiecentrum in Alphen aan den Rijn door de organisatie wordt gepusht. 20 procent van het assortiment in de winkels van de textieldiscounter is op voorraad, 80 procent wordt verdeeld over de winkels en komt niet meer terug in de collectie.

“In deze krimpende markt willen wij groeien door prijsleider te blijven, expansie te realiseren en de doelgroep te verbreden”, vertelde Caroline van Turennout eerder. Zij is manager marketing & communication Europa bij Zeeman. “Kort de bocht hebben wij twee soorten klanten. De eerste klant moet opletten bij zijn aankopen. Bij hem beogen we dichtbij te staan. De tweede klant wil opletten bij zijn aankopen. Voor hem willen we een bijzonder merk met een goed verhaal zijn. In dat licht hanteren wij een rustige tone of voice en kiezen wij onze eigen en unieke momenten, bijna een contradictie voor een prijsvechter.”

Kwalitatieve basics

Zeeman opende in 1967 zijn winkeldeuren en is sindsdien uitgegroeid tot de winkel bij uitstek voor kwalitatieve basics en textiel voor het hele gezin, zoals baby- en kinderkleding, ondergoed, sokken, T-shirts, handdoeken en panty’s – altijd voor de laagst mogelijke prijs. 50 jaar later ontvangt de winkelketen jaarlijks 70 miljoen klanten in de bijna 1.300 winkels – 488 in Nederland, 155 in Duitsland, 270 in België, 291 in Frankrijk, 56 in Spanje, 2 in Oostenrijk en 12 in Luxemburg. In 2012 is in de Nederland de webshop gelanceerd en in 2016 in België.

Het bedrijf slaagt er in om de prijzen voor goede en verantwoord geproduceerde artikelen laag te houden, door de bedrijfsvoering opmerkelijk eenvoudig te houden. De organisatie kent de fabrikanten waarmee wordt gewerkt en de voorwaarden zijn duidelijk: geen kinderarbeid, veilige werkplekken, normale werkweken en eerlijke lonen. De organisatie bezoekt haar fabrieken regelmatig om de productieketen te controleren en helpt zoeken naar een oplossing als er niet wordt gewerkt op de manier die is afgesproken.

Collectie voor Zeeman-fans

Speciaal voor alle Zeeman-fans heeft de onderneming een nieuwe collectie met haar eigen logo erop laten maken. Deze collectie bestaat uit comfortabele shorts, relaxte hoodies, sokken, badslippers, T-shirts, een vissershoedje en een opvallende blauwe bikinitop voor wie deze zomer een echt statement wil maken. In de collectie zien we afwisselend prints van het bedrijfslogo, een grote ‘Z’ en een horizontale logoprint terug. Alle items zijn uitgevoerd in de Zeeman-kleuren en van goede kwaliteit. De nieuwe artikelen zijn tijdelijk in de webshop verkrijgbaar.

Vintage fashion

Consumenten hebben niet alleen belangstelling voor goedkope kleding, maar ook voor tweedehands kledij. Naast het ruime assortiment aan luxe modemerken op Winkelstraat.nl, breidt het platform uit met vintage design. Door de groeiende populariteit van vintage mode en duurzaam winkelen, ziet de het e-commercebedrijf de vraag naar gebruikte luxe fashion toenemen. In eerste instantie bestaat het aanbod voornamelijk uit vintage designertassen van onder andere CHANEL, Louis Vuitton en Hermès in een prijsrange van 1.000 tot 5.000 euro.

De komende tijd worden hier andere designer-items en accessoires aan toegevoegd van merken zoals GUCCI, Balenciaga en DIOR. Alle vintage design-items worden vooraf op authenticiteit gecontroleerd door externe partners. De uitbreiding met vintage design volgt op de explosieve groei die de verkoop van luxury fashion doormaakt op het platform. Sinds de start in 2012 heeft het e-commerceplatform de verkopen van exclusieve fashioncollecties met 50 procent zien toenemen. Inmiddels is het de marktleider voor online luxe fashion in Nederland en daar komt vanaf nu ook vintage design bij.

Groeiend segment

De verkoop van gebruikte luxe fashion is één van de snelst groeiende segmenten binnen fashion wereldwijd. Uit een onderzoek van marktonderzoeksbureau GlobalData blijkt dat de verkoop van vintage designfashion in de Verenigde Staten van Amerika de afgelopen drie jaar 21 keer sneller is gegroeid dan andere onderdelen van de fashionretail. Naar verwachting groeit de markt van vintage designerfashion de komende drie jaar tot 51 miljard dollar.

“We hebben de afgelopen jaren de populariteit van luxe fashion onder jongeren zien exploderen”, vertelt Joost van der Veer, medeoprichter en chief executive officer van Winkelstraat.nl. “Waar een luxe mode-item vroeger ging over bezit en status, gaat het bij de jongere generatie meer om zelfexpressie. Designervintage lijkt daarin de volgende stap te zijn. Wij zijn dan ook erg blij en trots dat we samen met onze partners hiermee ons platform uitbreiden.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie