Naar inhoud

Zeeman maakt de productielocaties van de artikelen openbaar

Textielketen Zeeman heeft de productielocaties bekendgemaakt waar het bedrijf haar artikelen produceert. De lijst is online gepubliceerd, tegelijk met het MVO-jaarverslag over 2018. Hierin wordt openheid gegeven over de voortgang van het beleid met betrekking tot maatschappelijk verantwoord ondernemen en worden de ambities gedeeld voor 2019. Op de website van retailer is voortaan een wereldkaart te vinden waar de leveranciers op worden getoond. Op de kaart worden onder andere de leveranciersnaam, de adresgegevens, het type fabriek – textiel of non-textiel – en het aantal medewerkers in de fabriek weergegeven.

“We willen graag transparant zijn over waar onze producten worden gemaakt”, vertelt Arnoud van Vliet, manager maatschappelijk verantwoord ondernemen & kwaliteit bij Zeeman. “Al jarenlang zijn we open over de manier waarop wij produceren. Maar waren we wat terughoudend in het delen van de locaties vanwege de concurrentiegevoeligheid. We hebben immers lang geïnvesteerd in goede relaties.”

“Echter, in gesprekken met niet-gouvernementele organisaties zoals Schone Kleren Campagne zijn we tot nieuwe inzichten gekomen. Waar we via het textielconvenant onze productielocaties al in een geaggregeerde lijst hadden laten opnemen, gaan we vanaf heden over tot volledige transparantie middels publicatie op onze eigen website.”

“Met de bekendmaking van de productielocaties zet Zeeman een belangrijke stap op weg naar meer transparantie”, stelt Suzan Cornelissen, lobby & advocacy coordinator bij Schone Kleren Campagne. “Het wordt nu voor onszelf, maar ook voor lokale ngo’s en vakbonden voortaan gemakkelijker om de textielretailer aan te spreken als er misstanden zijn in deze fabrieken en hierover in gesprek te gaan.”

Ketentransparantie als basisprincipe

“Wij doen al jarenlang verslag van ons MVO-beleid, om te laten zien hoe elke dag wordt gewerkt aan goede en verantwoord geproduceerde kleding en textiel voor zoveel mogelijk mensen”, licht Erik-Jan Mares, chief executive officer bij Zeeman, toe. “Maatschappelijk verantwoord ondernemen maakt sinds onze oprichting in 1967 deel uit van onze manier van werken. Wij noemen dit zuinig – in de dubbele betekenis: kostenbewust en zorgzaam. Dat betekent zorgvuldig omgaan met mens, milieu, maatschappij en middelen. We willen open en transparant zijn over alles wat we doen. Zowel over dingen die goed gaan, als over dilemma’s die er spelen. Ketentransparantie is wat ons betreft één van de basisprincipes van maatschappelijk verantwoord ondernemen.”

Alle verbeterpunten opgelost

In het MVO-jaarverslag over 2017 deelde het bedrijf voor het eerst de resultaten van de audits die door een onafhankelijke partij zijn uitgevoerd bij fabrikanten in het Verre Oosten en Turkije. De 67 verbeterpunten die toen aan het licht kwamen, zijn inmiddels samen met de leveranciers opgelost. Het grootste deel van de toen geconstateerde punten ging over lonen en werktijden. Tijdens audits waren niet altijd de juiste loonlijsten en presentielijsten aanwezig, waardoor loonuitbetaling en werktijden niet konden worden geverifieerd.

Het uitvoeren van audits – en daarmee het verbeteren van fabrieken – is een continu proces. In 2018 zijn er weer 41 audits uitgevoerd in opdracht van Zeeman. Tijdens iedere audit wordt een fabriek op 252 punten gecheckt, in totaal dus 10.332 punten. Hierbij zijn 72 verbeterpunten geconstateerd. Dat dit er meer zijn dan een jaar eerder, is te verklaren doordat er met de gecontroleerde fabrieken in 2018 relatief kort wordt samengewerkt. Inmiddels zijn er 54 punten gecorrigeerd.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie