Naar inhoud

Zeeman stelt de extreem hoge prijs van parfum ter discussie

Textielketen Zeeman heeft zich de afgelopen jaren al verschillende keren onderscheiden in de retailsector door het stellen van expliciete statements. Wie herinnert zich bijvoorbeeld niet die veelgeprezen commercial waarin een stoere jonge dame met een beenprothese haar netkousen showt? Ook heeft de onderneming zich in reclamecampagnes uitgesproken over de ongekende belangstelling voor overdreven dure merken, door met een gele onderbroek, een trouwjurk en een paar sneakers op de markt te komen. Nu stelt de organisatie de soms extreem hoge prijs van parfum ter discussie.


Prijs

Bij Zeeman schaamt geen enkele medewerker zich voor het feit dat het bedrijf door consumenten alom als een prijsvechter wordt gezien. Sterker nog, de onderneming streeft vanuit het hoofdkantoor in Alphen aan den Rijn altijd naar de laagst mogelijke prijs voor goede en verantwoord geproduceerde artikelen. Dit doet de retailer consequent door de bedrijfsvoering opmerkelijk eenvoudig te houden.

Parfum

Momenteel spreekt de keten opnieuw een nuchtere boodschap uit. Vanaf zaterdag 29 augustus 2020 wordt in de winkels en de webshop van Zeeman ‘Lucht’ te koop aangeboden, een eau de parfum in twee varianten voor 4,99 euro per flacon. De textielsuper verbaast zich namelijk over de hoge prijzen die consumenten voor parfum dienen te betalen. Het bedrijf vraagt af of dat wel nodig is en waar dan precies voor betaald wordt.

Lucht

Om dat uit te zoeken, heeft het merk zelf een eau de parfum ontwikkeld. De uitdaging daarbij is geweest hoe je een echte topgeur maakt voor de laagst mogelijke prijs. Daarvoor zijn gerenommeerde zogeheten neuzen ingeschakeld om samen een unieke geur te ontwikkelen. Het resultaat van deze inspanningen is ‘Lucht’. De bijbehorende reclamecampagne is ontwikkeld door reclamebureau Persuade.

Reclamecampagne ‘Lucht’ van Zeeman

Eenvoud

Deze eau de parfum is in tegenstelling tot andere parfummerken zo goedkoop doordat de marketing en de verpakking zo eenvoudig mogelijk zijn gehouden, tussenschakels ontbreken en slechts een geringe marge wordt berekend. De kosten van ‘Lucht’ zijn beperkt tot de ontwikkeling van het parfum samen met parfumeurs, de 20 procent parfumolie in het product en het gebruik van exclusieve ingrediënten.

Verleiding

Bij de geuren van bekende parfummerken wordt het grootste deel van de verkoopprijs bepaald door de kosten voor de verleiding van de consumenten. Dat vertaalt zich in de ontwikkeling van een uniek flesje, de kosten van beroemde filmsterren of fotomodellen die in de commercials verschijnen en de dure foto- en filmproducties. Ook zorgt de verkoop via meerdere tussenschakels voor een hogere prijs. Dat heeft Zeeman allemaal weggelaten.

Mantra

“Onze kracht is eenvoud in veelvoud”, zo heeft Caroline van Turennout, verantwoordelijk voor marketing, communicatie en e-commerce bij Zeeman, eerder uitgelegd. “Dat is ons mantra. Het basale element in de merkbeleving van Zeeman is het geloof in de kracht van eenvoud. Ons streven is het eenvoudigste merk van Nederland – en de andere vijf landen waar we winkels hebben – te zijn en dat verder uit te bouwen.”

Spanning

“Het dreigende gevaar van dat voortdurende streven naar eenvoud is dan natuurlijk om een saai en kleurloos merk te worden. Om dat te voorkomen, zoeken wij bewust naar spanning en kiezen we voor reclamecampagnes met duidelijke signalen, zoals we dat ook hebben gedaan met de onderbroeken, de trouwjurken en de sneakers. We nemen geen controversiële standpunten in, maar laten wel zien dat mensen zichzelf mogen zijn.”

Tip: Wil jij jouw merk succesvol neerzetten in het digitale tijdperk? Dan is de post-master-opleiding Strategisch Brand Management wat voor jou!

  • In 4 tot 5 maanden leer je alle ins & outs van modern brand management in het digitale tijdperk en hoe je een sterk merk bouwt.
  • Met de opleiding kun je direct aan de slag met je merkstrategie als fundament voor je organisatiestrategie.

Lees meer over deze opleiding ►

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie