Naar inhoud

Zelf regie voeren bij de ontwikkeling van digitale concepten

‘Wat kost het?’ Het is een veelgehoorde vraag in de IT-industrie. Maar een duidelijk antwoord wordt er vrijwel nooit gegeven. De vraag leidt eigenlijk alleen tot verliezers en de extra uren worden veelal gewoon doorbelast aan de opdrachtgever. Zie jij de veel te hoge facturen ook alweer binnenkomen? Als het aan de IT-start-up Branders ligt, verandert het IT-businessmodel naar een eerlijke en slimme manier van ontwikkelen. Een concept waar beide partijen zorgeloos en binnen het budget aan het werk kunnen met het ontwikkelen van goede digitale concepten.

De nachtmerrie van elke ondernemer: IT-projecten

Langlopende maar vooral slopende digitale projecten zonder einde, onduidelijke deadlines en blijkbaar ook met een eindeloos budget. Het is de nachtmerrie van elke ondernemer. Laat staan dat je er midden in zit als je weer eens wat technische krachttermen naar je hoofd geslingerd krijgt van het internetbedrijf dat op bezoek is om te verklaren waarom deadlines wederom niet gehaald worden.

Dit is ongeveer wel de samenvatting van de steeds negatievere beeldvorming van online ondernemerschap en digitaliseringen binnen bedrijven. Maar misschien moeten we gewoon met zijn allen wel het project eens anders gaan beginnen.

‘Ik wil autorijden. Wat kost een auto?’

Een van de meest merkwaardige trends die ontstaan is, is dat er een soort van jacht ontstaan is naar de goedkoopste ontwikkelaars in Nederland. Deze trend speelt het buiten het budget gaan bij IT-bedrijven direct in de hand. Als een IT-project gestart wordt, krijgen de IT-bedrijven veelal een vraag als ‘Wat kost een mobiele app?’.

Misschien nog wel een mooiere vraag is ‘Wat kost het om dit systeem te laten ontwikkelen?’. Dat is voor de digitale scene ongeveer dezelfde vraag als ‘Wat kost een auto?’. Wil je alleen van A naar B in een Ford Fiesta uit de jaren negentig of wil je een splinternieuwe Porsche? Het antwoord is zo simpel nog niet, aangezien je toch vaak uit realisme kiest voor de betaalbare en degelijke Skoda Octavia en dus keuzes hebt gemaakt in wat je wel en niet wil.

Tijd voor verandering in de businessmodellen

Er is eigenlijk maar een vraag die wel goed beantwoord kan worden als de definitieve inrichting en functionaliteiten nog verder uitgedacht moeten worden. ‘Hoelang zal het ongeveer duren?’ Waarom werken we dan eigenlijk niet met een model dat hierop is gebaseerd?

Bij Branders wijken ze steeds vaker af van het traditionele projectbedrag en laten de opdrachtgever zelf bepalen hoe groot en daarmee ook hoe duur het project wordt, zonder zelf bezig te zijn met techniek. Je huurt als het ware per week of maand het bedrijf in om je digitale concept te realiseren.

Multinationals, maar ook mkb-bedrijven hebben de weg inmiddels gevonden naar dit businessmodel, wat intern ook weleens ‘normaal doen’ wordt genoemd. Groot compliment is dan ook dat de oprichter van de IT-dienstverlener is opgenomen in de T500 van The Next Web, een rangschikking van de 500 grootste aanstormende talenten in de digitale domein.

“Je weet precies wat je per maand moet betalen voor de ontwikkeling van het project”, aldus Thomas Neurink, co-founder van Branders. “Je krijgt een tijdsplanning en daaraan houden wij ons. Niets meer, niets minder en verrassingen zijn verboden. Dat is toch eigenlijk niet meer dan vanzelfsprekend?”

Vaak weet jij zelf prima wat je wil bereiken en wat erin moet zitten als het gaat om je IT-project, maar ontbreekt er soms gewoon de kennis om dit door te vertalen naar programmeurs. Daarvoor zitten de jongens in het Nederlandse kantoor. Die vertalen jouw concept door en doen de kwaliteitscontrole en oplevering naar jou. Zo kun jij dus echt zorgeloos online ondernemen. Want zeg nou zelf, online ondernemen is toch veel leuker als jij je niet druk hoeft te maken over de techniek.

Een team op afstand: ontdek de kracht van India

Outsourcen, uitbesteden, geen controle, slechte kwaliteit en dozen schuiven. Het zijn wel een beetje de termen die bij je opkomen als je denkt aan het samenwerken met India. Als het aan de IT-start-up ligt, hebben we dit tijdperk inmiddels ver achter ons gelaten. Daar waar veel IT-bedrijven zich nog schamen voor het outsourcen, kun je er bij het Utrechtse IT-bedrijf absoluut niet omheen. Ze werken met India. So what?

Het werkt in principe net als in Nederland. Ga je voor 10 euro per uur iemand inhuren, dan krijg je ook je de kwaliteit die past bij dat bedrag. Bij de start-up uit de Domstad huur je hoogstaande developers – van PHP tot en met Unity – in met misschien wel een betere kwaliteit en efficiëntie dan hier in Nederland voor een uitstekende prijs.

“Op de gemiddelde IT-conferentie is ruim de helft afkomstig uit India en dat is iets prachtigs”, vertelt Neurink. “Ze zijn het technische hart van de IT-industrie en daar hoeft geen bedrijf zich voor te schamen. Laat maar zien dat je met India werkt en wees er trots op. Zolang je het maar op een verantwoorde manier doet.”

Wel geeft Neurink aan dat er absoluut niet in de traditionele IT-steden wordt ontwikkeld. Hij en zijn collega’s verkiezen een gelovige en culturele stad waar familie en relaties voorop staan. Zo kunnen zij op een eerlijke en sociale manier samenwerken met India, waarbij de menselijke aspecten en groei van werknemers vooropstaan om de beste kwaliteit te kunnen bieden voor een degelijke prijs. Dat noemen ze slim en betaalbaar ontwikkelen bij de jonge digitale architecten.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie