Naar inhoud

7 manieren om de baas te blijven over jouw eindejaarstress

Druk, druk, druk. De agenda van de werknemers in Nederland puilt tegenwoordig uit. Overwerken is de normaalste zaak van de wereld en zelfs het weekend is niet meer heilig. Laat jij je ook wel eens opjagen door deadlines of fitties met gehaaste collega’s? Dankzij een slechte werksfeer meldt 1 op de 5 Nederlanders zich regelmatig ziek. Het is deze week de ‘Week van de Werkstress’. Ja, de burn-out blijft met stip beroepsziekte nummer 1. Wat kun je zelf doen aan je werkgeluk? 7 tips om je stress de baas te blijven.

#1. Blijf open en duidelijk communiceren

Vaak krijgen mensen stress doordat er onvoldoende vrijheid is op de werkvloer. Geef heel expliciet aan wat jij als persoon nodig hebt. Of prettig vindt. Ook als het naar collega’s ongemakkelijk is. Verandert er uiteindelijk niets? Blijf dan eerlijk naar jezelf of het uiteindelijk opweegt tegen de zekerheid van je goede maar stressvolle baan.

#2. Ga meer offline als het gierend druk is

Zit je vol met deadlines? Zet je apparaten dan dagelijks een paar uur uit. Afleidingen door smartphones, tablets en laptops zijn enorme energievreters. Dat heen en weer zappen kost veel stress. Ook notificaties halen je meteen uit je concentratie. Leg ze daarom buiten het zicht, in een tas of een kast. Zo weersta je de verleiding gemakkelijker.

#3. Ga acute stress te lijf met slow music

Bij stress stijgt onze bloeddruk en hartslag. Bewust ademen helpt om daar binnen no-time vanaf te komen. Wat bijna niemand weet, is dat je hartslag nog sneller omlaag gaat met langzame muziek. Ik heb een speciale playlist samengesteld met muziek die volgens wetenschappers het meest rustgevend is. Luister dagelijks minimaal een half uur naar zulke slow music.

#4. Maak vaker de balans op

Heb jij je wel eens afgevraagd of er een wereldverbeteraar in je zit? En hoe je van je ideaal of droom je werk kunt maken? Gebruik zo’n purpose als je kompas. Je weet sneller of het bedrijf of vak waarin je werkt eigenlijk wel bij je past. En misschien begin je wel voor jezelf. Het einde van het jaar is een mooi moment om die balans op te maken.

#5. Richt je aandacht op de dingen die lukken

Houd dagelijks een notitieboekje bij als het minder lekker loopt. Met de dingen die goed gelukt zijn en waarvoor je dankbaar bent. Hoe klein ook. Op je werk, maar ook thuis. Zo verleg je jouw aandacht. Blijf je niet hangen in negatieve gedachten. En blijf je bewust van de dingen waar je invloed op hebt. Blader ze na een tijdje nog eens terug.

#6. Ga alleen de natuur in

In drukke en stressvolle tijden loopt je hoofd nog sneller over. Uit onderzoek blijkt dat stilte ons brein helpt om sneller te herstellen. Vooral als je die tijd helemaal alleen doorbrengt. Zoek regelmatig een uurtje de natuur op. Het neemt de stress sneller weg. En maakt je rustiger.

#7. Blijf in alle hectiek bij jezelf

Wat geeft jou energie? Mijn vak en functie, denk je nu misschien. Okay natuurlijk, maar hoe zit je als persoon in elkaar? Wat vind je belangrijk in het contact met andere mensen. Hoe werkt dat voor jou thuis of met vrienden en familie? Schrijf die factoren op. Ken en erken jezelf – hoe trouwer je daaraan blijft, des te groter je werkgeluk.

Folkert Oosting is mental coach voor professionals.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie