Naar inhoud

Zelflerend computeralgoritme voorspelt hitpotentie nieuwe muziek

Het is de droom van iedere muzikant en zijn muzieklabel: het scoren van een hit. En dan bij voorkeur een kersthit, want dat betekent ieder jaar met Kerstmis cashen met dezelfde productie. Maar hoe ervaren songwriters en A&R-managers ook zijn, het voorspellen van een hit blijft giswerk. Zeker als het gaat om werk van vooralsnog onbekend muzikaal talent. Zelfs als de platenplugger de weg naar de juiste radiostations goed kent. Een zelflerend computeralgoritme is wellicht in staat deze menselijke tekortkoming te complementeren.

Zoeken naar verborgen correlaties

Het Groningse full service internetbureau Goldmund, Wyldebeast & Wunderliebe en Radio Radar presenteren vandaag op ‘Eurosonic Noorderslag 2017’ HitWizard. Dit is een zelflerend computeralgoritme dat op basis van airplay en unieke kenmerken van een track een voorspelling doet over de kans dat deze track in de Spotify Top 200 komt. Wekelijks worden er in Nederland 15.000 verschillende tracks op de radio gedraaid. Op basis van historische data gaat het algoritme op zoek naar verbanden en correlaties die voor mensen lastig te ontdekken zijn maar voor een computer wel inzichtelijk en te modelleren zijn.

Kunstmatig neutraal netwerk

HitWizard maakt gebruik van een ‘kunstmatig neuraal netwerk’. Een dergelijk netwerk kan bijvoorbeeld gebruikt worden om een computer te trainen wanneer een plaatje een foto van een hond betreft en wanneer dit een kat is. Door de computer te leren op zoek te gaan naar bepaalde unieke kenmerken kan deze zelf een foto classificeren als hond of als kat. Dezelfde aanpak wordt gebruikt om op zoek te gaan naar kenmerken van data die welke invloed hebben op de kans om een hit te worden. Door het algoritme te blijven voorzien van nieuwe data wordt de kwaliteit van de voorspellingen steeds beter.

Classificaties van hits en non-hits

“Van de 85.000 verschillende tracks die het laatste halfjaar op de radio in Nederland zijn gedraaid, heeft het algoritme in bijna 60 procent van de gevallen wanneer het een track classificeert als hit het bij het juiste eind”, aldus Zacharias Nordfält-Laws, lead developer van HitWizard. “Wanneer het computeralgoritme een track classificeert als non-hit, is dat in 99,6 procent van de gevallen de juiste voorspelling.”

Tool voor marketingstrategie

“Op dit moment gaat het nog om een bèta-versie”, Ard Boer, art director bij Goldmund, Wyldebeast & Wunderliebe en oprichter van Radio Radar. “Maar in de nabije toekomst kan dit voor professionals in de muziekindustrie wellicht een waardevolle tool zijn om inzicht te krijgen in het succes van de marketingstrategie.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie