Naar inhoud

Zelfrijdende auto leidt tot andere verzekeringsvormen

Het internet der dingen zorgt voor grote veranderingen in de huiskamer en het straatbeeld. Door de komst van zelfrijdende auto’s zal bijvoorbeeld ook het verzekeringsstelsel veranderen. Doordat de aansprakelijkheid niet langer geldt voor bestuurders, moet er een andere verzekeringsvorm komen in plaats van de traditionele autoverzekering. De beste optie hiervoor lijkt tot nu toe de verkeersverzekering, ofwel de zogeheten directe verzekering.

Persoonlijke verzekering

Zo blijkt uit onderzoek van de vergelijkingssite Goedkoopsteautoverzekering.net. Een zogeheten directe verzekering is volgens het Verbond van Verzekeraars voor zover nu bekend is de beste oplossing. Dit houdt in dat bestuurders niet meer de auto verzekeren, maar zichzelf en dus personenschade. Omdat de verantwoordelijke bestuurderspositie gelijk wordt aan de positie van een inzittende, heeft het geen zin meer om een aansprakelijkheidsverzekering zoals de autoverzekeringen van nu af te sluiten.

Nieuwe gevaren

Hoewel van alle auto-ongelukken nu in Nederland 90 procent te wijten is aan fouten van bestuurders, aldus Dutch Automated Vehicle Initiative (DAVI), hoeft dit niet te betekenen dat ongelukken en schade verleden tijd zijn. Het Verbond van Verzekeraars concludeert namelijk dat bepaalde risico’s dan wel verdwijnen, maar tegelijk plaatsmaken voor nieuwe gevaren. Zo kan een auto die zelf rijdt, door middel van geavanceerde software, gehackt worden of last krijgen van een bug. En is er ondanks alle techniek tóch een botsing, dan zal deze een stuk ernstiger zijn.

Onvoorziene risico's

Over de hoogte van de directe verzekeringspolissen in vergelijking met die van autoverzekeringen zoals we die nu kennen is weinig te zeggen, meldt Goedkoopsteautoverzekering.net. Vermoedelijk verschilt de premie niet veel, ook doordat we onvoorziene risico’s van de nieuwe technieken nog niet kunnen inschatten. In het geval van schade door een softwarefout van de autofabrikant krijgt de verzekerde altijd zijn vergoeding. En zoekt de verzekeraar vervolgens uit of de fabrikant hem dit terug behoort te betalen.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie