Naar inhoud

Zelfsturende teams in opkomst bij Nederlandse organisaties

Nu door de voortgaande digitalisering het routinematige werk van mensen steeds meer wordt overgenomen door robots, neemt tegelijkertijd de complexiteit van het resterende werk verder toe. Dat heeft een evidente invloed op de gewenste leiderschapsstijl. Want managers krijgen in toenemende mate een faciliterende rol in plaats van een controlerende functie. En het werk zelf gebeurt vaker in zelfsturende teams.

60 procent van de Nederlandse leidinggevenden gelooft in de kracht van zelfsturende teams. Dit blijkt uit een onderzoek onder ruim 1.000 leidinggevenden bij bedrijven met 26 of meer werknemers van Protime, een IT-dienstverlener gericht op specialist in workforce management. Daarnaast vindt bijna twee derde van de leidinggevenden (62%) dat een medewerker niet aan een aantal uren vast hoeft te zitten, zolang hij of zij zijn werk maar af krijgt. Belangrijker vinden ze dat medewerkers bij de cultuur van het bedrijf passen (57%).

Zelfsturende teams

“De manier waarop we naar werk kijken, verandert voortdurend”, stelt Luc Polman, directeur bij Protime Nederland. “Zo wordt de gezondheid van de werknemer steeds belangrijker. Ook is het de taak van de werkgever of leidinggevende de meest kostbare handelswaar van de medewerker – zijn tijd – optimaal tot zijn recht te laten komen, zowel op het werk als privé. Om dit te realiseren is tijdsregistratie en planning op het werk van essentieel belang. Zo kan een werkgever tijdig aan de bel trekken als medewerkers bijvoorbeeld in het rood zitten.”

Belang bedrijfscultuur

Maar liefst 75 procent van de leidinggevenden vindt dat medewerkers zich moeten aanpassen aan de bedrijfscultuur. Daarentegen geeft slechts 57 procent van hen aan dat zijn of haar bedrijf alleen medewerkers aanneemt die binnen de cultuur passen. Polman: “Bij Protime zien we bedrijfscultuur echt als een strategisch doel”, zegt Luc Polman. “Peter s'Jongers, onze chief executive officer, heeft er een boek over geschreven: ’Trots – Waarom bedrijfscultuur een strategisch doel is’. Daarin zet hij uiteen dat de cultuur binnen onze organisatie zorgt voor betrokken medewerkers die elkaar helpen en samen resultaten neerzetten, maar ook hoe andere bedrijven deze filosofie kunnen toepassen.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie