Naar inhoud

Zet het digitale geweld het menselijke brein nu buitenspel?

Medisch specialisten, datawetenschappers en andere experts zetten sinds de uitbraak van de COVID-19-pandemie gezamenlijk hun kennis in om met artificial intelligence (AI) en big data erachter te komen hoe patiënten met het coronavirus het beste behandeld kunnen worden. Door big data bij elkaar te brengen, proberen zij antwoorden te vinden op belangrijke vragen over het virus en voorspellingen te doen over het ziekteverloop bij patiënten. Big data biedt ons de mogelijkheid tot diepere inzichten. Er zit echter ook een keerzijde aan het massale gebruik van big data en data analytics, want het lijkt erop dat het de menselijke input haast overbodig maakt.


Het massale gebruik van technologie

Ons brein wordt steeds sterker beïnvloed door de digitalisering. Het lijkt erop dat we ons bijna niet meer herinneren hoe de wereld eruitzag zonder data. Met de opkomst van big data en data analytics is het gebruiksgemak enorm toegenomen. Maar waarom toch dat massale gebruik van technologie? Ergens in de loop van de jaren is de hoeveelheid beschikbare data ons boven het hoofd gegroeid. Onze hersencapaciteit is te beperkt om alles te analyseren en te verwerken. Door het vastleggen, analyseren en gebruiken van data vormen we relaties en vergelijken we situaties met elkaar voordat we een beslissing nemen. Daarom grijpen we maar wat graag terug op technologie.

Digitale perfectie plus menselijke emotie

Volgens trendwatcher Steven Van Belleghem is de mens niet vervangbaar door big data en een aantal slimme algoritmes. Succes heb je door de digitale perfectie – sterk klantgericht en efficiënt in processen – te verbinden aan menselijke emotie, zo stelde hij al in 2014 in het boek ‘When digital becomes human – Klantenrelaties in transformatie’. Hoe sterker de emotionele relatie, des te groter het succes, zo luidt zijn mening. De mens is met zijn hoogontwikkelde brein in staat tot reflectie, toont – niet onbelangrijk in een klantrelatie – emotie en blinkt uit in creativiteit.

Organisatiecultuur in de digitale transformatie

Trekken we deze gedachtegang door, dan hoeven wij ons geen zorgen te maken dat het brein buitenspel wordt gezet voor data analytics. Maar we moeten er wel voor zorgen dat we het menselijk brein koppelen aan het digitale geweld. Hiervoor zijn niet alleen de medewerkers verantwoordelijk, maar ligt de verantwoordelijkheid ook deels bij de werkgevers. Die werkgevers dienen de informatieprofessionals de juiste tools en software aan te reiken, waarmee een enorme hoeveelheid data daadwerkelijk omgezet kan worden in bruikbare informatie en kennis.

Aandacht door intrinsieke menselijke motivatie

Een ander aspect dat door de digitalisering extra aandacht verdient, is onze intrinsieke motivatie. Elke Geraerts, psychologe en managing partner bij consultancybureau Better Minds at Work, legt in haar boek ‘Authentieke intelligentie – Waarom mensen altijd winnen van computers’ uit 2019 uit dat door de toename van de digitalisering de intrinsieke motivatie van Nederlanders afneemt. In een recent onderzoeksrapport van de Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD) is inderdaad aangegeven dat de leerbereidheid in Nederland een stuk lager is dan in de buurlanden.

Inzetten op unieke menselijke kwaliteiten

“Het is vooral de organisatiecultuur die mee moet evolueren met de digitale transformatie”, stelt Elke Geraerts. “Mensen moeten de kans krijgen hun authentieke intelligentie te ontdekken, te ontwikkelen en te benutten. Wanneer mensen eenmaal hun diploma op zak hebben, neemt de leerbereidheid af. Bedrijven moeten hun mensen daarom handvatten geven om meer in te zetten op hun unieke menselijke kwaliteiten, want alleen zo kunnen ze de concurrentie met big data en data analytics aangaan.”

Juist nu aandacht voor menselijke ontwikkeling

Door de coronacrisis zijn veel bedrijven geneigd de ontwikkeling van de medewerkers on hold te zetten om op korte termijn kosten te besparen. Maar juist in tijden van een economische tegenslag is het belangrijk om medewerkers te stimuleren om zich te blijven ontwikkelen. Creativiteit is een van onze belangrijkste eigenschappen. We moeten vooruitziend zijn en daar nu op inzetten, want de onzekerheid wordt in de toekomst alleen maar groter.

Meer informatie over big data & analytics en de rol van het menselijke brein vind je in het trendpaper ‘Survival of the smartest – big data & analytics’ van IT-dienstverlener BCT.

Dimitri Palmen is commercieel directeur bij IT-dienstverlener BCT.

Tip: Wil jij jouw organisatie succesvol door de digitale transformatie leiden? Dan is de post-master-opleiding Digitale Transformatie & Leiderschap wat voor jou!

  • In 4 tot 5 maanden leer je alle ins & outs van de digitale transformatie en hoe jij jouw organisatie meeneemt in de hele transitie.
  • Naast de opleiding stel je een plan op voor de digitale transformatie van je eigen organisatie, getoetst door professionals uit de praktijk.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie