Naar inhoud

Zintuigelijke beleving verbindt de online én offline retail

Consumenten oriënteren zich steeds meer op basis van visuele impressies. Digitaal kijken is van toenemend belang bij de aanschaf van nieuwe producten en diensten. Daarmee is de zintuiglijke beleving een belangrijke voorwaarde geworden voor de klantreizen van de toekomst. Visual commerce – visuele communicatie die vernieuwend, dynamisch en interactief is met als doel te inspireren, informeren en converteren – voorziet in een oplossing voor retailers om de interactie met de klanten aan te gaan. Het speelt niet alleen een rol in e-commerce, maar het is juist een manier om de fysieke en digitale winkels met elkaar te laten versmelten.


Visual commerce

Dat kun je opmaken uit het onderzoeksrapport ‘Visual Commerce – Vernieuwend, dynamisch, interactief’ van de gelijknamige expertgroep van kennisnetwerk voor digitale commercie ShoppingTomorrow, dat mede mogelijk is gemaakt door betaalprovider AfterPay en retail agency BZTRS. Wanneer, voor wie en hoe je visual commerce het beste kunt inzetten, is volgens de leden van de groep een flinke puzzel, met veel nuances. Om hierbij te helpen, zijn in het rapport alle overwegingen samengevat in een visuele keuzehulp voor strategie en executie.

Zintuigelijke beleving

Hersenonderzoek toont aan dat het menselijke brein beeldimpressies 60.000 keer sneller verwerkt dan tekstimpressies. Daarnaast blijkt dat menselijke ogen in staat zijn om 36.000 visuele boodschappen per uur te registreren. Meer dan 80 procent van alle informatie die door de menselijke hersenen wordt opgenomen, is visueel van aard. De leden van de expertgroep zijn ervan overtuigd dat winkelen met de zintuigen – waar het fysieke retailkanaal lange tijd een monopolie op heeft gehad – binnen vijf jaar dominant wordt in de digitale winkelomgevingen en in phygital retailing – de versterkende combinatie van fysiek en digitaal shoppen.

Visuele betrokkenheid

Het visueel betrekken van het publiek kan met allerlei creatieve en innovatieve oplossingen. Bekende toepassingen zijn augmented reality (AR), interactieve schermen en spiegels, gamification, hologrammen, user-generated content, virtual reality (VR), computer-generated imagery (CGI) en driedimensionale modificatie. De grootste uitdaging zit in het zo echt mogelijk maken van de interactie. Elk product – maar ook iedere dienst – leent zich voor de toepassing van visual commerce. In het rapport wordt een aantal zeer uiteenlopende voorbeelden genoemd, van fonQ tot de Verenigde Naties en van Tony Chocolonely tot een digitaal supermodellenbureau.

Bepaling doelgroep

Om te bepalen wie de consumenten voor visual commerce zijn, hebben de leden van de expertgroep actuele trends, ontwikkelingen en beïnvloedingsfactoren in hun analyse meegenomen. Bij wie slaat visual commerce aan? De digital savviness, de tijdsdrukbeleving, de impulsgevoeligheid en de klantrelatie spelen een rol bij consumenten. De data centricity is een beïnvloedingsfactor bij bedrijven.

Identificatie persona’s

De doelgroep voor visual commerce laat zich maar moeilijk vatten in demografische kenmerken. Maar op basis van het consumentengedrag hebben de leden van de expertgroep wel vijf persona’s geïdentificeerd:

  1. de windowshopper;
  2. de beïnvloede shopper;
  3. de onwetende shopper;
  4. de besluiteloze annex onervaren shopper;
  5. no-focus-shopper.

Deze klantprofielen worden uitgebreid getypeerd in het rapport. Visual commerce biedt een meerwaarde aan al deze klanttypes, in verschillende fasen van de customer journey.

Afwegingen inzet

Behalve naar de ontvankelijkheid voor visual commerce onder verschillende klantgroepen, is ook gekeken naar de afwegingen over de inzet daarvan. Onder welke voorwaarden is een product of dienst geschikt voor visual commerce? Wanneer is er sprake van een toegevoegde waarde en hoe meet je dat? Ook op deze vragen is geen eenduidig antwoord te formuleren, zo constateren de leden van de expertgroep.

Verschillende eigenschappen

“Producten verschillen net zo veel als mensen van elkaar verschillen”, zo stellen zij. “Eigenschappen als de kleur, de verpakking, het gewicht en de afmetingen bepalen het verschil tussen het ene product en het andere product. Daarbij zijn er nog andere variabelen bepalend voor het onderscheidende vermogen van een product, zoals de kwaliteit, de beschikbaarheid, de merkbeleving, de technische ontwikkeling en de prijs.”

Unique identifiers

In het rapport worden verschillende unique identifiers benoemd, op basis waarvan bedrijven kunnen bepalen of de inzet van visual commerce relevant is en waarde toevoegt. De primaire unieke identificatiefactor is de ‘Why’, het verhaal dat je visueel kunt communiceren. De meeste organisaties beginnen hun verhaal met wat ze verkopen en sommige vertellen hoe ze dat doen. Succesvolle ondernemingen beginnen hun verhaal met waarom ze iets verkopen, bijvoorbeeld omdat ze geloven in gezond leven. Daarna zeggen ze hoe ze dit doen en als laatste pas wat ze daadwerkelijk verkopen.

Foto: Pexels

Tip: Ben jij op zoek naar meer verdieping in dit onderwerp? Dan is het meerdaagse virtuele event ‘Bluepaper Bootcamp’ wat voor jou!

  • Van 1 tot 10 december 2020 gaan tijdens verschillende sessies leden van de expertgroepen van ShoppingTomorrow dieper op hun onderzoeksonderwerp in.
  • Uiteraard word je in de gelegenheid gesteld om voorafgaand en tijdens de interactieve sessies vragen over het onderwerp te stellen.
Lees meer over dit evenement
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie