Naar inhoud

Zo gevaarlijk is het gebruik van de smartphone in de auto

Je telefoon gebruiken achter het stuur wordt als levensgevaarlijk beschouwd. Niet voor niets is de boete voor smartphone-gebruik door een automobilist fors. Het kan dan ook niet vaak genoeg gezegd worden: je smartphone gebruiken in het verkeer écht niet. Toch gebruikt 38 procent van de autobestuurders wel eens zijn mobiele telefoon. Daarmee wordt de kans op ongelukken tien keer groter dan wanneer de bestuurder niet wordt afgeleid door dit device.

Dat leert een onderzoek van vergelijkingssite UnitedConsumers. Het gebruik van de smartphone achter het stuur is wettelijk verboden. Zelfs het apparaat alleen maar vasthouden mag niet en ook het bedienen wanneer hij in de carkit staat levert een bekeuring op. Uit het onderzoek blijkt dat 22 procent van de automobilisten tenminste één keer per week zijn of telefoon gebruikt in de auto. 40 procent belt handsfree, maar 11 procent doet dat niet. Ook zijn het de mannen die vaker met hun telefoon bezig zijn in de auto. Ook op de fiets wordt flink gebeld (34%) en 13 procent van de fietsers checkt gewoon social media tijdens het fietsen.

Reactietijd

Uit eerder onderzoek is al gebleken dat bellende bestuurders veel later remmen in gevaarlijke verkeerssituaties. Ook bij sms’en en het checken van social media wordt de reactietijd vertraagt met 30 procent. Iemand die op zijn telefoon kijkt, ziet bovendien andere visuele informatie over het hoofd, zoals verkeersborden en wegwerkers. Zelfs wanneer je handsfree aan het bellen bent en je ogen op de weg hebt gericht, kunnen de gedachten bij het gesprek zodanig afleiden dat er gevaarlijke situaties ontstaan.

Ongelukken

Afleiding speelt bij 5 tot 25 procent van de auto-ongelukken een rol. Smartphone-gebruik in het verkeer zorgt ervoor dat er minder controle is, de bestuurder een hogere mentale belasting ervaart, een langere reactietijd heeft en minder aandacht heeft voor relevante visuele informatie. Dat overstekende kind kun je bijvoorbeeld net missen. Bestuurders die aan het telefoneren zijn remmen later in een gevaarlijke situatie. Daarnaast reageer je 30 procent later wanneer je aan het sms’en of appen bent. Je ziet veranderingen minder goed. Ook handsfree bellen is gevaarlijk, omdat je je aandacht niet voor 100 procent op de weg hebt.

Applicaties

Met iOS 11 heeft Apple de ‘Do Not Disturb While Driving’-modus geïntroduceerd. Als je auto met bluetooth verbonden is met je telefoon, worden alle notificaties tegengehouden. En als je een bericht krijgt, stuurt je telefoon automatisch een bericht terug dat je in de auto zit. Daarnaast zijn er in de appstore tegenwoordig verschillende andere apps te vinden die smartphonegebruik in het verkeer moeten verminderen.

Zo zorgen smartphones voor verkeersdoden (Bron: RTL Nieuws)

De auteur is marketeer bij de vergelijkingswebsite UnitedConsumers. Een uitgebreide toelichting op dit onderwerp vind je hier.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie