Naar inhoud

Zo laat je de consumenten daadwerkelijk van jouw merk houden

Merken willen tegenwoordig niets liever dan populair zijn en vooral veel volgers hebben op de verschillende social media. Het is alleen nog belangrijker om nog een stap verder te gaan en consumenten echt van jouw merk te laten houden. Volgers en likes kun je namelijk gemakkelijk met duizenden tegelijk kopen, maar hoe groot je marketingbudget ook is – echte liefde voor je merk is onbetaalbaar!

Een echte, oprechte relatie met je consumenten is duurzamer en lucratiever dan de allerbeste leadgeneratiecampagne. Wist je dat 94 procent van de consumenten die emotioneel betrokken zijn bij een merk, dit merk eerder aanbevelen aan anderen? En weet je wat het geheime ingrediënt is van een campagne waarmee je consumenten aan je bindt? Personalisatie! Het is essentieel om van je consumenten loyale fans te maken.

Na een gepersonaliseerde winkelervaring wil 44 procent van de shoppers vaker iets van dit merk kopen en geeft 40 procent meer geld uit dan men vooraf van plan was. Kom dus snel in actie en zet deze drie beproefde strategieën voor marketingpersonalisatie in.

1. Behandel consumenten als individuen, niet als segmenten van een doelgroep

Uit ons eigen wereldwijde onderzoek blijkt dat 74 procent van de consumenten verwacht dat bedrijven gebruikmaken van een individuele benadering en het individu niet benaderen als onderdeel van een algemene doelgroep, zoals millennials of mannen met een modaal salaris. Het indelen in algemene personas en het opplakken van labels zorgt voor oppervlakkige relaties.

Met tools die gestuurd worden door artificial intelligence (AI) kun je gepersonaliseerde berichten sturen naar specifieke consumenten, zoals mensen die actief zijn op social media, onlangs een fysieke winkel hebben bezocht of veel affiniteit met je merk hebben. Maak deze trouwe klanten vips en stuur ze speciale beloningen. Je zult zien dat ze alleen maar meer van je merk gaan houden.

2. Ga naar de consumenten toe

In een omnichannel wereld is het soms lastig om te volgen op welke devices consumenten nu het meest actief zijn. Het beheren van profieldata in een customer data platform (CDP) zorgt voor een totaaloverzicht van alle kanalen. De voorkeurskanalen kunnen sterk verschillen van persoon tot persoon of zelfs van de situatie.

Om altijd het perfecte kanaal en het juiste moment te kunnen kiezen, kun je niet zonder AI-gestuurde tools. Deze geven inzichten over het voorkeursapparaat, informatie over de favoriete kanalen en real-time gedragsgegevens. Daardoor kun je de consumenten op het juiste moment benaderen.

3. Geef consumenten op het juiste moment wat ze willen

Consumenten zijn dol op persoonlijke aanbiedingen. Zo laat een merk immers zien dat het oog heeft voor hen en hun specifieke situatie. Ze trekken dan ook eerder de portemonnee: meer dan 75 procent van de consumenten koopt eerder van een retailer die zijn naam en aankoopgeschiedenis kent en passende productaanbevelingen heeft. En na het ontvangen van een persoonlijke aanbeveling koopt 49 procent van de consumenten een product dat men eigenlijk niet van plan was om aan te schaffen.

Het leveren van passende aanbiedingen vereist een combinatie van real-time klantgegevens – om te weten welke producten klanten al eerder hebben gekocht – en AI‑mogelijkheden. Door klanten in iedere fase van de customer journey te geven waar ze naar op zoek zijn, laat je zien dat je hen begrijpt.

Merken die van hun klanten houden, grijpen elke kans aan om deze kennis uit te breiden. Gebruik de enquêtefunctie van je systeem voor customer relationship management (CRM) om vervolgberichten per e-mail te sturen die de klanttevredenheid meten. Stem vervolgens je acties zorgvuldig af op deze input. 97 procent van de klanten geeft immers aan waarschijnlijk loyaler te zijn aan een bedrijf dat zijn feedback omzet in verbeteringen.

Kortom, bedenk dat klanten zich niet zomaar laten inpalmen en dat hun liefde ook snel weer over kan zijn. Zo zegt 32 procent van alle klanten dat ze al na één slechte ervaring afscheid nemen van een merk waar men eerst van hield. Weet dus waar je aan begint en bezorg je klanten elke keer de beste ervaring.

Will Dongleur is regional sales director Benelux & Nordics bij IT-dienstverlener Selligent Marketing Cloud.

Tip: Wil jij de waarde van en voor jouw klanten optimaliseren? Dan is de opleiding Customer Relationship Management wat voor jou!

  • In deze opleiding staan de actuele ontwikkelingen in customer relationship management (CRM) en klantgericht ondernemen centraal.
  • Tijdens de opleiding maak je onder deskundige begeleiding een CRM-plan voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie