Naar inhoud

Zonder internet geen geslaagde vakantie

Je herkent het beeld wellicht van jouw vakantie. De opvallende drukte in de vroege ochtend op een plein in een Franse dorpje. Vooral jonge toeristen hebben zich daar verzameld voor een bijzondere attractie: Wifi. Zonder internet lijkt een geslaagde vakantie inmiddels nauwelijks nog mogelijk. Op vrijwel iedereen moment en met name overal willen de consumenten van vandaag toegang hebben tot het internet. Mobiele marketing eindigt dan ook niet meer bij de landsgrenzen.

Het onmisbare internet

Internet is onmisbaar op vakantie. Twee derde houdt bij het kiezen van de accommodatie rekening met wifi. En maar liefst negen op de tien vakantiegangers zijn online tijdens de vakantie. E-mail en WhatsApp worden dagelijks bijgehouden door ruim 40 procent. Het gemak waarmee vakantiegangers online kunnen, zorgt dat één op de drie tijdens vakantie werkt. Drie op de tien werken meer dan vorig jaar, terwijl ze dit helemaal niet prettig vinden. Dit blijkt uit marktonderzoek van onderzoeksbureau Multiscope onder ruim 1.000 Nederlandse consumenten.

Online via smartphone

Bijna 9 op de 10 (86%) Nederlanders zijn online op vakantie. In 2014 was dit nog 80 procent. De smartphone wordt hiervoor het meest gebruikt (79%). Twee derde van de Nederlanders zet wel roaming uit als ze op vakantie gaan. Wifi op de vakantieaccommodatie blijft belangrijk. Twee derde houdt bij de oriëntatie rekening met wifi op de accommodatie. In 2014 was dit nog 60 procent. Een op de zeven vakantiegangers let hier minder op en regelt extra mobiel internet. Overigens bezocht in 2011 nog 37 procent een internetcafé. Nu is dit slechts 6 procent. Een derde heeft door internet wel het gevoel dat ze niet echt weg zijn. En Nederlanders vinden het ook soms vervelend als anderen in het reisgezelschap met hun smartphone in de weer zijn (62%).

E-mail en WhatsApp

De helft van de vakantiegangers heeft door internet op vakantie vaker contact dan vroeger met familie en vrienden. De belangrijkste reden om online te gaan is dan ook om privé mail en WhatsApp bij te houden. Dagelijks checkt 43 procent de persoonlijk e-mail en 42% is dagelijks bezig met WhatsApp. Privé e-mail (85% minimaal een keer per week) en WhatsApp (80%) worden het meest frequent gebruikt, maar daarnaast zijn vakantiegangers vooral online om iets specifieks op te zoeken (84% minimaal een keer per week), de weersverwachting te bekijken (82%) of het nieuws te volgen (75%). De helft van de vakantiegangers controleert zijn saldo online tijdens de vakantie.

Vooral lezen op sociale media

Het gebruik van sociale media tijdens de vakantie is verder toegenomen. In 2015 kijkt 70 procent frequent op sociale media. Vorig jaar was het 66 procent. Vooral het dagelijks gebruik is toegenomen van 29 procent naar 35 procent. Acht op de tien gebruikers van sociale kanalen lezen berichten van anderen. Vier op de tien plaatsen ook zelf postings op sociale media. Overigens vindt 60 procent het raar wanneer iemand bijna iedere dag zijn belevenissen op sociale platformen deelt.

Geen dia-avond na de vakantie

Vakantiefoto's worden niet of nauwelijks meer bewaard tot na de vakantie. Bijna zes op de tien (57%) vakantiegangers deelt de foto's tijdens de vakantie. De populairste manier voor hen is delen via WhatsApp (75%). De helft deelt de foto's via sociale media en 28 procent verstuurt ze per e-mail.

Digitaal werken tijdens vakantie

Een op de drie vakantiegangers met een baan onderbreekt de vakantie om te werken. Voor een derde van hen is het noodzakelijk om te werken tijdens de vakantie. Van een op de vijf vakantiegangers met een baan wordt verwacht dat ze bereikbaar zijn op vakantie. Van één op de twaalf verwacht de werkgever zelfs dat ze werken. Drie op de tien geven aan meer te werken dan vorig jaar. Meer vakantiegangers (70%) dan een jaar geleden (60%) vinden het niet prettig om online te kunnen werken. Slechts 8 procent vindt het prettig om door te kunnen werken, terwijl dit vorig jaar nog 14 procent was. De tegenstanders vinden dat vakantie gerespecteerd moet worden. De voorstanders vinden het onder andere prettig om geen overvolle mailbox te hebben bij terugkomst.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie