Naar inhoud

Zorg ervoor dat je marketingcampagne klaar is voor de lente

Technologie is een geschenk uit de hemel, zeker voor marketeers. Maar meer technologie staat niet altijd gelijk aan betere technologie. Nu de lente is begonnen, is ook het ideale moment daar om binnen je marketingstrategie een grondige voorjaarsschoonmaak te houden. Dat betekent afscheid nemen van inefficiëntie, je lijsten even oppoetsen, je data organiseren en je toekomst plannen. Dit vraagt een gezamenlijke aanpak, want in een gezonde organisatie is marketing niet langer een geïsoleerde afdeling.

#1. Neem afscheid van inefficiëntie

Afscheid nemen is moeilijk, maar soms kun je niet anders. Of je nu een slechte gewoonte uit je leven wil bannen of je wil je marketingplatform opschonen, eraan beginnen is de moeilijkste stap. Toch is het nodig. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je je hele aanpak moet omgooien. Vaak kun je met enkele kleine ingrepen al het hele proces opfrissen.

Een marketingplatform kost echter wel geld. Technologische toepassingen die maar gedeeltelijk integreren in je bestaande platform of die simpelweg niet aan de verwachtingen voldoen, moet je durven loslaten. Een applicatie die dubbel werk verricht – zoals bij programmatic ads buying – kan geen kwaad, zolang deze je maar helpt bij het vervullen van je taken. Werkt de technologie je tegen, dan is het tijd voor iets anders.

#2. Poets je lijsten even op

De lenteschoonmaak is het perfecte moment om je e-maillijsten een opfrisbeurt te geven. Sinds de invoering van de General Data Protection Regulation op 25 mei 2018 ben je namelijk verplicht om je ontvangers om toestemming te vragen als je hun gegevens wilt opslaan – die toestemming moet je zelfs kunnen voorleggen aan de bevoegde autoriteiten.

Je moet onthouden dat er geen snelle weg bestaat om tot die geoptimaliseerde, efficiënte klantenlijst te komen. Je moet er tijd, energie en zorg in steken. Maar gelukkig levert zo’n lijst wel de beste resultaten op. Nog een tip: vertrouw nooit iemand die je voor een habbekrats een voorgekauwde lijst aanbiedt.

#3. Organiseer je data

De helft van alle marketeers is van mening dat systemen die niet optimaal geïntegreerd zijn een barrière vormen om marketingtechnologie ten volle te kunnen benutten. Zet daarom een stap terug en ga eens na of er misschien datasilo’s zijn die zo’n barrière vormen. In deze moderne tijden is vrij verkeer van data een noodzakelijkheid om efficiënt te kunnen werken. Welke stappen kun je ondernemen om die stroom op gang te wekken?

#4. Plan voor de toekomst

Marketing is niet langer een op zichzelf staande afdeling. De toepassingen worden almaar technischer, wat betekent dat de IT-afdeling steeds nadrukkelijker in beeld komt. Het is tegelijk meer en meer de trend om de technologische stack af te slanken tot slechts enkele handige tools.

Geef echter niet zomaar geld uit aan nieuwe oplossingen die al jouw toepassingen verzamelen in één platform. Een nieuwe oplossing moet je immers ook nog steeds integreren in je huidige workflow. Daarom is het een goed idee om de IT-afdeling steeds meer te betrekken bij het planaspect van je werk. Ga met de IT’ers in gesprek, vraag hun mening en probeer de neuzen in dezelfde richting te krijgen. Dat bespaart je problemen in de toekomst.

Dennis Peters is regional sales director Benelux & Nordics bij IT-dienstverlener Selligent Marketing Cloud.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie