Naar inhoud

Zorgen in retail en horeca om de macht van online platforms

Het digitale tijdperk is onlosmakelijk verbonden met de platformeconomie. Disruptieve ondernemingen drukken zonder daadwerkelijk bezit een stempel op uiteenlopende markten. Airbnb verzorgt overnachtingen zonder hotels te bezitten, Uber is actief in het personenvervoer zonder auto’s op de balans te hebben staan en Facebook distribueert content zonder een redacteur in dienst te hebben. Ook in de retail en horeca zijn dergelijke platformen actief, zoals Booking.com, Amazon en Alibaba.

Macht van online platforms

Bijna 60 procent van de retail- en hotelondernemers in Nederland maakt zich zorgen over de grote macht van online platforms. Dit blijkt uit een onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam onder 540 ondernemers, dat in opdracht van onderzoeksplatform ShoppingTomorrow is uitgevoerd. Zorgpunten van retailers en hotels zijn onder andere de stijgende kosten die platforms vragen voor de samenwerking en het feit dat ondernemers niet zelf contact met hun klanten kunnen hebben.

Omzetgroei en leadgeneratie

De opkomst van online platforms is één van de belangrijkste ontwikkelingen binnen de Nederlandse retail- en horecabranche. Deze online platforms hebben ondernemers de afgelopen jaren veel gebracht. Ondernemers zien veel kansen, zo blijkt uit het onderzoek dat in samenwerking met de brancheverenigingen Koninklijke INretail, Thuiswinkel.org, Koninklijke Horeca Nederland en BOVAG is gedaan. Als belangrijkste redenen om samen te werken met online platforms geeft 59 procent van de hoteleigenaren en retailers aan dit te doen om omzetgroei te realiseren en om leads te genereren naar de eigen webshop (26%).

Zorgpunten onder retailers

Naast de kansen die door ondernemers worden gezien, zijn er ook pijnpunten in de samenwerking met platforms. Van de deelnemers aan het onderzoek vindt 58 procent dat online platforms veel macht hebben ten opzichte van retailers en hoteleigenaren. Uit het onderzoek blijkt dat ondernemers zich met name zorgen maken over de stijgende verkoop- en advertentiekosten (36%), het rendement (33%) en de concurrentie van de online platforms zelf (23%). Voor één op de drie ondernemers is ook het gebrek aan contact met de klant of gast een belangrijk punt van zorg. Deze ondernemers willen hun klanten of gasten zelf vervolgaanbiedingen kunnen doen.

Vooral hotels op platforms

Bijna alle hoteleigenaren zijn actief op online platforms. Van alle deelnemende retailers is dat 33 procent. Retailers en hoteleigenaren die nog geen gebruik maken van online platforms geven als belangrijkste argumenten aan dat het past niet bij de uitstraling van het bedrijf (31%), ze geen tijd hebben om zich in de platforms te verdiepen (27%) en ze onvoldoende kennis hebben van online platforms (24%).

Meer informatie over het onderzoek vind je op de website van de Hogeschool van Amsterdam.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie