Naar inhoud

Zorgen over het milieu is dé reden voor duurzaam ondernemen

De intrinsieke waarde van groen ondernemen speelt in het midden- en kleinbedrijf een veel grotere rol dan kostenbesparing. Maar liefst 73 procent van de ondernemers in het Nederlandse mkb geeft aan zich zorgen te maken over het milieu en dat als een belangrijke beweegreden te zien voor groener ondernemen. Slechts 16 procent geeft aan alleen maar duurzaam te ondernemen om kosten te besparen.

Eerder bleek nog uit onderzoek van het ING Economisch Bureau dat kostenbesparing de belangrijkste drijfveer is voor mkb’ers om aan duurzaamheid te doen. Nu laat onderzoek onder ruim 400 Nederlandse ondernemers in het mkb, uitgevoerd in opdracht van technologiebedrijf Epson Nederland, een heel andere beeld zien. Want 68 procent van de respondenten laat weten dat kostenbesparing niet de belangrijkste overweging is.

Beweegredenen duurzaam ondernemen

Het nieuwe onderzoek laat zien dat kosten wel een rol spelen maar het milieu centraal staat:

  • 73 procent geeft zorgen om het milieu aan als belangrijke beweegreden aan om duurzaam te ondernemen;
  • 82 procent denkt dat niet-duurzaam ondernemen op termijn grote gevolgen heeft voor de onderneming;
  • 72 procent heeft nog geen langetermijnstrategie voor duurzaam ondernemen;
  • 92 procent vindt dat overheid meer moet doen om duurzaam ondernemen te stimuleren.

Voorbereiding op strengere milieuwetgeving

“Dit essentiële verschil tussen de onderzoeken kan wellicht verklaard worden door het feit dat het mkb zich aan het voorbereiden is op de strengere milieuwetgeving en dat men zich hierdoor bewuster is geworden van de milieuproblematiek en het belang van groen ondernemen”, aldus Ward Estoppey, channel marketing manager bij Epson Nederland. “Daarnaast is groen ondernemen ook iets wat personeel, klanten en leveranciers steeds belangrijker vinden. Het staat simpelweg bij iedereen hoger op de agenda. Dat zie je bijvoorbeeld ook aan het groeiende aantal zonnepanalen in Nederland.”

Duurzaamheidseisen van personeel en klanten

Uit het nieuwe onderzoek blijkt ook dat personeel, klanten en leveranciers ook steeds meer duurzaamheidseisen stellen aan de ondernemers in het mkb. 43 procent van de ondervraagden stelt zelf duurzaamheidseisen aan zijn leveranciers en 76 procent vindt het belangrijk dat zijn leveranciers zelf ook groen ondernemen. 63 procent van de Nederlandse mkb’ers is zich ervan bewust dat duurzaam ondernemen ook steeds belangrijker wordt voor het personeel en 57 procent vindt dat met betrekking tot zijn klanten. Maar liefst 82 procent van de mkb’ers denkt dat het grote gevolgen heeft voor de onderneming als de organisatie de komende jaren niet start met groen ondernemen.

Vooruitgang zichtbaar in groen ondernemen

Nog steeds ligt de focus voor de meeste mkb’ers op duurzame energie (59%). Maar duurzame kantoorinrichting en een duurzamer kantoor is met 54 procent ook erg populair. Focust nu nog slechts 12 procent zich op duurzaam transport, op de lange termijn zegt 22 procent hier wel naar te willen kijken. Ook duurzame productie wordt als belangrijker gezien op de lange termijn: nu nog 9 procent en voor de toekomst 17 procent. Bij 62 procent van de ondervraagde mkb’ers speelt duurzaamheid bovendien een rol wanneer grote investeringen op stapel staan.

Langetermijnstrategie ontbreekt veelal nog

Toch heeft het merendeel van de Nederlandse mkb’ers (72%) nog geen langetermijnstrategie voor duurzaamheid. Dit kan te maken hebben met dat 61 procent van de ondernemers vindt dat er niet voldoende informatie voorhanden is over groen ondernemen. Bovendien vindt een overgrote meerderheid van 92 procent van de mkb’ers dat de overheid meer moet doen om duurzaam ondernemen te stimuleren.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie