Naar inhoud

Zwarte Cross als de ultieme inspiratiebron voor marketeers

Wie de komende dagen kennis wil maken met bijzonder vermaak, moet daarvoor afreizen naar de Achterhoek. In Lichtenvoorde vindt namelijk de 22e editie van de 'Zwarte Cross' plaats. Als je tenminste een toegangskaart hebt. Want dit festival is al maanden volledig uitverkocht. Het spektakel trekt dit jaar verdeeld over 4 dagen 220.000 bezoekers. De organisatoren bewijzen dat marketing meer is dan reclame en dat gasten vooral beleving willen.

Ultieme klantbeleving

Customer experience is al enige tijd het magische toverwoord voor marketeers. Ronnie Degen, Gijs Jovink en Hendrik-Jan Lovink weten daar met hun Feestfabriek op de ultieme manier invulling aan te geven. Zonder die beladen term overigens in de mond te nemen. In dat geval zou beschermvrouw Tante Rikie namelijk hoogstpersoonlijk met de riek van het festivalterrein jagen. Het motto van het festival is niet voor niets in drie woorden vastgelegd: ‘Tentje, bandje, biertje.’

Iedereen is welkom

Op de Zwarte Cross gaat het niet om grote namen. Zoals Pinkpop, dat als de V&D onder de Nederlandse festivals al enige jaren met hangen en wurgen de bezoekers aan zich weet te binden. Het festival is ook niet hip & happening. Zoals Lowlands, waar de festivalgangers de overdosis aan cultuur ontvluchten aan de tafelvoetbalspellen. Nee, in de Achterhoek is iedereen welkom en wordt met veel humor vermaak in alle toonsoorten geboden.

Verandering uitgaansleven

De afgelopen decennia heeft langzaam maar duidelijk een kentering gestalte gekregen in het uitgaansleven van Nederland. Grote feestzalen waar met name jongeren massaal hun vertier zoeken, hebben plaatsgemaakt voor muziekfestivals. Inmiddels organiseert iedere zichzelf respecterende gemeente een festijn met een muzikaal thema. Zo’n activiteit heeft echter alleen kans van slagen als de bezoekers unieke ervaringen worden geboden.

Lach niet om onze entreeprijzen. We lachen ook niet om jouw salaris.

Beleving centraal

De Zwarte Cross draait bij uitstek bij uitstek om beleving. De organisatoren hebben dat als geen ander begrepen. De heren hebben dat in een grijs verleden ontdekt als in hun kroeg een band niet komt opdagen en het een saaie avond dreigt te worden. Ze besluiten op dat moment zelf de muziekinstrumenten in te pluggen en Jovink en de Voederbietels is geboren. Deze boerenrockband is jarenlang de hoofdact van het festival dat enige jaren later ontstaat.

Succesvol festival

In de eerste jaren draait het vooral om een motorcross. Pas later wordt het een echt festival, dat met humor en creativiteit bezoekers én sponsoren aan zich weet te binden. Met veel succes: het evenement is al drie jaar op rij volledig uitverkocht, dit jaar zelfs al binnen 3 uur. Inmiddels heeft de organisatie 36 medewerkers in dienst, die ook verantwoordelijk zijn voor ‘Mañana Mañana’, de tegenhanger van de Zwarte Cross en met recht betiteld als het meest relaxte festival van Nederland.

Het hele jaar door

Degen, Jovink – inderdaad de zoon van – en Lovink realiseren zich dat een evenement het hele jaar door aandacht nodig heeft. De Zwarte Cross heeft een eigen fanclub met 10.000 leden en brengt in samenwerking met de sponsoren producten op de markt die aansluiten op de beleving van het festival. Een typisch voorbeeld daarvan is Nozem Oil, een alcoholische drank die verpakt is in een oliefles. Voor het leegpompen van die fles is de handige Nozem Oliespuit verkrijgbaar.

Klanten binden

Zonder marketingkreten als retentie en ambassadeurs uit te spreken maar wel te gebruiken, weten de Achterhoekers op humorvolle wijze de ultieme festivalbeleving te presenteren. Een beleving die zorgt voor een gezonde financiële huishouding, die vooral gevoed wordt door mond-tot-mondreclame. En dat zonder de hoofdprijs te vragen. Voor € 27,50 kan een volwassen bezoeker een hele dag van het event genieten. Want zo stellen de organisatoren: “Lach niet om onze entreeprijzen. We lachen ook niet om jouw salaris.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie