Naar inhoud

Aandacht voor de onboarding van de klantcontactmedewerkers

Wat doe je binnen een organisatie wanneer een nieuwe medewerker is aangenomen? Je hebt veel tijd en energie gestoken in het werven van nieuwe medewerkers en deze talenten wil je natuurlijk ook behouden. De onboarding van nieuwe medewerkers gaat verder dan een eenvoudige introductie tot de werkplek. Dit traject verwijst naar het proces waardoor nieuwe medewerkers de nodige kennis, vaardigheden en gedrag verwerven om zich te kunnen binden aan de organisatie. Bij een goede onboarding is de periode tussen het tekenen van het contract en de eerste werkdag cruciaal.

Een goede onboarding is van essentieel belang in de huidige krappe arbeidsmarkt. Momenteel is het aantal vacatures gestegen naar 93 vacatures per 100 werklozen, hetgeen aangeeft dat de arbeidsmarkt zeer gespannen is. Ook in het aantal klantcontactvacatures is een sterke stijging zichtbaar. Het aantal vacatures in deze sector is in de afgelopen vier jaar niet zo hoog geweest als nu. Hierdoor is het nog belangrijker om een nieuwe medewerker door middel van een goede onboarding direct te binden aan de organisatie.

Organisaties en medewerkers hebben een gedeeld belang bij een goed onboarding-programma. De organisatie wil dat medewerkers productief zijn, helpen om de organisatie naar een hoger niveau te tillen en medewerkers willen zich zo snel mogelijk betrokken en van waarde voelen bij de nieuwe werkgever. Een strategisch onboarding-programma kan niet worden ontwikkeld door één persoon, maar moet draagvlak krijgen vanuit de gehele organisatie. Het is verstandig om het ownership bij één afdeling te leggen – waarschijnlijk een academy of afdeling learning & development – en daarnaast andere afdelingen en vooral leidinggevenden erbij te betrekken.

Uit een onderzoek van Talmundo, een organisatie gespecialiseerd in digitale onboarding-platformen, blijkt dat nieuwe medewerkers binnen één op de drie organisaties problemen ondervinden tijdens de eerste weken van hun nieuwe baan en dat ze blijven zitten met onbeantwoorde vragen. Het belang van een goede onboarding blijkt ook uit dat onderzoek. Nieuwe medewerkers die goed worden voorbereid voor hun eerste werkdag en begeleiding krijgen gedurende hun eerste periode, zijn gemotiveerder en positiever over hun nieuwe werkgever. Het blijkt dat veel werkgevers nieuwe medewerkers veelal overschatten, terwijl nieuwe medewerkers vaak onduidelijkheden ervaren over hun rol en de invulling van hun functie. Een goede onboarding zorgt ervoor dat de juiste verwachtingen worden geschetst.

Als werkgever is het belangrijk om in deze periode contact te houden met de nieuwe medewerker en daarbij voldoende informatie te verstrekken over de organisatie, de nieuwe rol en het team. Een onboarding stopt daarnaast ook niet na de eerste maand. Er kan niet verwacht worden dat een medewerker na één maand over alle informatie beschikt om de functie op het verwachte niveau te kunnen uitvoeren. Werkinhoudelijk staat de medewerker pas aan het begin van het leertraject. Het grootste gevaar is dat de verwachtingen die de nieuwe medewerker had over de functie niet geheel overeenkomen met de werkelijkheid. Het is daarom belangrijk om altijd in gesprek te blijven met de medewerkers en na te denken over een strategische onboarding.

Whitepaper downloaden

Ja, ik meld me aan voor de nieuwsbrief van CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie