Naar inhoud

Consumenten en plasticverpakkingen: de haat-liefdeverhouding

Plasticverpakkingen zorgen voor veel afval. Hoewel veel consumenten hun afval braaf gescheiden inleveren, wordt in Nederland slechts iets meer dan de helft van het plasticverpakkingsafval gerecycled, zo blijkt uit onderzoeksgegevens van het directoraat-generaal voor statistiek van de Europese Unie Eurostat. Een deel van het afval belandt in de verbrandingsoven, bijvoorbeeld omdat het uit meerdere typen kunststof bestaat. Daarnaast komt een deel van de plasticverpakkingen als zwerfafval in het milieu terecht.

Ondanks deze schadelijke gevolgen zijn supermarkten en leveranciers er niet op gericht om plastic uit te bannen. Plastic is namelijk zeer geschikt om verpakkingen van te maken, vooral voor vers voedsel. Anders dan glas en blik is het dun, licht van gewicht en breekt het niet of nauwelijks. Kunststofverpakkingen zijn daarnaast hygiënisch en verlengen de houdbaarheid van producten. Alternatieven voor plastic, zoals afbreekbaar biologisch plastic, karton, papier of glas en blik hebben bovendien ook negatieve gevolgen voor het milieu.

Wel streven supermarkten en leveranciers ernaar dat plasticverpakkingen beter gerecycled kunnen worden en dat het gebruik ervan sowieso vermindert. Dat is min of meer in lijn met de wensen van de wetgever, die in toenemende mate eisen stelt aan plastic in verpakkingen – maar een volledig verbod niet nodig acht. Uit een enquête – die marktonderzoeksbureau PanelWizard in opdracht van ABN AMRO heeft uitgevoerd – komt naar voren dat ook consumenten willen dat het verbruik van plastic vermindert en de mogelijkheid van hergebruik ervan wordt vergroot, al zou een deel het liefst zien dat plastic in verpakkingen helemaal verdwijnt.

De milieubelasting en de druk vanuit overheden en consumenten zorgen ervoor dat de verpakkingsketen de komende jaren nog verdere stappen gaat en moet zetten, zo blijkt uit gesprekken die economen van ABN AMRO hebben gevoerd met mensen uit de verpakkingsproductie, de levensmiddelenindustrie, de groothandel en het supermarktwezen. Dit onderzoeksrapport geeft een overzicht van de belangrijkste trends op het gebied van het verpakken van vers voedsel en biedt enkele praktische adviezen voor de verschillende partijen in de keten. Tevens komen op basis van een enquête de voorkeuren van Nederlandse consumenten aan de orde. Verder wordt kort stilgestaan bij de COVID-19-pandemie en de mogelijke structurele gevolgen daarvan.

Whitepaper downloaden

Ja, ik meld me aan voor de nieuwsbrief van CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie