Naar inhoud

Consumptie van groente in Nederland geremd door broodcultuur

Gezondheid en welzijn staan hoog in het vaandel bij veel consumenten in Nederland. Ook zijn de afgelopen jaren tal van producten op het groenteafdeling geïntroduceerd die gezond eten gemakkelijk maken – van voorgesneden groente tot verse pureersoepen. Maar het resulteert nog niet in flink hogere verkoopcijfers. De totale hoeveelheid verkochte verse groente in de Nederlandse supermarkten steeg in 2018 slechts met 0,3 procent en in 2019 met 1,2 procent.

Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeksbureau IRI. Een verdere groeiversnelling is mogelijk als het de groentesector lukt om de consumenten meer groente te laten nuttigen op andere eetmomenten, zoals ontbijt, lunch of als tussendoortje. Nederlandse consumenten staan open voor deze verandering in eetgedrag. Bijna de helft van de Nederlanders denkt in 2020 waarschijnlijk of zelfs zeker meer groente te eten.

Nederlandse consumenten kopen 90 procent van hun groente voor consumptie thuis en onderweg in een supermarkt. Volgens cijfers van IRI is daar in 2019 voor 2 miljard euro aan verse groente verkocht. Dit bedrag valt uiteen in 907 miljoen euro aan bewerkte verse groente – zoals kant-en-klare salades en voorgesneden groente – en 1,1 miljard euro aan onbewerkte groente.

Ondertussen hebben groenteondernemers hebben het tij mee. Er is veel aandacht voor gezondheid in Nederland. De overheid wil de groenteconsumptie omhoog krijgen naar 250 gram per persoon per dag en heeft hiervoor samen met brancheorganisaties en diverse maatschappelijke organisaties het Nationaal Actieplan Groenten en Fruit (NAGF) gelanceerd, dat onder andere met de campagne ‘Ga voor kleur’ aandacht vraagt voor meer consumptie van groente.

Daarnaast zijn er influencers, zoals Chickslovefood, Nigel van de Horst en Lisa goes Vegan, die op social media met eigen recepten en adviezen de consumptie van groente stimuleren en daar duizenden – vaak jonge – volgers hebben. De sector heeft de wind dus in de zeilen en je zou daarom een flinke stijging in volumes verwachten. Toch is dat niet het geval. De volumegroei van bewerkte groente vlakt af en de volumegroei van onbewerkte groente is min of meer stabiel.

Als we het van maatschappelijk belang vinden om in plaats van de circa 131 gram nu – zoals het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) heeft berekend – 250 gram groente per persoon per dag te eten, duurt het in dit tempo nog minimaal 40 jaar om dat te bereiken. In dit onderzoeksrapport ‘Meer groente bij ontbijt en lunch: kans of kansloos?’ van ABN AMRO vind je verschillende suggesties om deze overgang naar een gezondere levensstijl te versnellen.

Whitepaper downloaden

Ja, ik meld me aan voor de nieuwsbrief van CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie