Naar inhoud

De bevindingen van Nederlanders over data en privacy in 2019

Nederlandse consumenten worden in toenemende mate privacy-bewuster. Het aantal Nederlanders dat de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) – de Europese privacy-verordening die op 25 mei 2018 in werking is getreden – kent, is in het bijna afgelopen jaar aanzienlijk toegenomen in vergelijking met een jaar geleden. We zien namelijk een groei van 28 procent in 2018 naar 69 procent in 2019. Bovendien weten zij steeds beter welke rechten ze aan de AVG kunnen ontlenen.

Uit dit onderzoeksrapport van DDMA, de branchevereniging voor data en marketing, kun je verder opmaken dat Nederlanders zich zorgen maken over hun privacy en tegelijkertijd begrip tonen voor de databehoefte bij bedrijven en instellingen. De balans tussen organisatiebelangen en de wensen van consumenten kan dan ook duidelijk beter. Daarnaast ervaren consumenten ondanks de AVG toch een gebrek aan controle over de eigen gegevens.

Overduidelijk is dat in dit digitale tijdperk transparantie essentieel is voor het gebruik van data door bedrijven en instellingen. Het vertrouwen in de organisatie is veruit de belangrijkste voorwaarde om gegevens te delen met dat bedrijf of die instelling. Artsen krijgen het meeste vertrouwen bij het gebruik van persoonlijke gegevens, maar ook banken en overheidsinstanties worden door een meerderheid van de Nederlanders vertrouwd.

Whitepaper downloaden

Ja, ik meld me aan voor de nieuwsbrief van CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie