Naar inhoud

De bouwmarkten moeten het prijsgevecht zien te vermijden

De doe-het-zelf-branche in Nederland is 2019 met een zeer sterke groei begonnen. De verkoopvolumes zijn in het eerste kwartaal maar liefst met 8,6 procent gestegen, waarmee de branche een van de uitblinkers is binnen de sector retail. Hoewel die stijging in de rest van het jaar afvlakt, toont de doe-het-zelf-sector dit jaar een duidelijke groei. De daling van transacties in de woningmarkt deert de branche daarbij momenteel niet. Waarschijnlijk wordt veel verbouwd bij eerder gekochte huizen. Vooral de verkoop van tuinproducten stijgt sterk, zoals vorig jaar ook al te zien was.

Ondanks die sterke stijging is de huidige marktsituatie niet eenvoudig voor bijvoorbeeld bouwmarkten. De concurrentie is de afgelopen jaren toegenomen. Er is nu meer vloeroppervlak dan voor de crisis, terwijl verkoopvolumes nog zo’n 16 procent onder het précrisisniveau zitten. Daarnaast hebben grote buitenlandse spelers – Hornbach en Bauhaus – uitbreidingsplannen voor de komende jaren. Door hun omvang kunnen zij het prijsgevecht makkelijker voeren dan andere partijen.

Het is voor bouwmarkten daarom zaak om zich op andere vlakken te onderscheiden en zoveel mogelijk uit het prijsgevecht te blijven. Service is een belangrijke manier: de behoefte daarin bij klanten is voor bouwmarkten relatief hoog. Tussen 2015 en 2018 is de behoefte aan kennis en kunde in de bouwmarkt verder gegroeid. Bijvoorbeeld Gamma en Praxis spelen daarop in door klushulpen te bieden. Verder biedt de Hubo de mogelijkheid om bestelde producten bij de consument thuis te installeren, waarmee zij deels concurreren met aannemers.

De online propositie wordt ook belangrijker. Ongeveer de helft van de consumenten oriënteert zich online op een aankoop in een bouwmarkt. De online verkopen groeien in de komende jaren, zeker op een moment dat een pure online partij als het Amerikaanse Build.com, dat een functie voor live chat met specialisten biedt, in Nederland actief kan worden. Toch blijft de fysieke winkel het primaire verkoopkanaal, zeker als men zich verder weet te onderscheiden op service en kennis plus kunde van de producten.

Whitepaper downloaden

Ja, ik meld me aan voor de nieuwsbrief van CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie