Naar inhoud

De evenementensector in Nederland blijft groeien

De evenementensector is optimistisch – de meeste eventprofessionals verwachten in 2019 meer evenementen te organiseren dan het jaar daarvoor. Natuurlijk zijn voor een geslaagd evenement voldoende bezoekers nodig. Het bereiken van de juiste doelgroep werd in 2018 dan ook als grootste uitdaging gezien. Dé middelen om bestaande en nieuwe bezoekers te bereiken zijn marketing en promotie. Toch zijn er op deze gebieden nog veel mogelijkheden ongebruikt gebleven. Vooral het gebruik van video voor de promotie van evenementen loopt in deze sector achter als je dit vergelijkt met andere branches – denk bijvoorbeeld aan de mode-industrie en de detailhandel. Voor 2019 is het voor eventprofessionals dan ook belangrijk om de voordelen van video op social media verder te onderzoeken.

De implementatie van nieuwe technologie verloopt traag. Een reden hiervoor kan zijn dat er nog te hoge kosten aan verbonden zijn. Echte innovatieve toepassingen zien we daarom vaak alleen bij de grotere organisatoren terug. Die hebben hiervoor meer budget. Wel is de evenementenindustrie financieel gezond: budgetten groeien of blijven stabiel. Slechts een klein aantal organisatoren melden krimpende budgetten. En dat is ook helemaal niet zo gek, steeds meer organisaties zien het nut in van evenementen voor hun merk.

Maar hoe zit het met de kosten voor beveiliging, privacy en duurzaamheid? Als je kijkt naar de groeiende publieke belangstelling voor deze onderwerpen, verwacht je op deze gebieden een stijging in de kosten. Uit onderzoek blijkt dit mee te vallen. Organisatoren geven aan dat zij hier in hun budget rekening mee houden, maar zij trekken hier nog altijd minder geld voor uit dan voor het bereiken van nieuwe bezoekers.

Verder is het in deze tijd van big data opvallend hoe weinig aandacht er wordt besteed aan de statistieken. Organisatoren kijken wel naar bezoekersaantallen, maar andere gegevens worden over het algemeen nauwelijks geanalyseerd. De data-gestuurde evenementenorganisator lijkt in 2018 nog nauwelijks te bestaan. Voor 2019 valt op het gebied van datamanagement dus nog veel te winnen. Nog een opvallend positief resultaat is dat de meeste werknemers in de branche tevreden zijn over hun baan, ondanks dat de werkdruk op specifieke momenten behoorlijk kan pieken.

Whitepaper downloaden

Ja, ik meld me aan voor de nieuwsbrief van CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie