Naar inhoud

De evolutie van betekenisvolle marketing

Politici aanklagen. Opkomen voor gendergelijkheid. Het opleggen van nieuwe wetten. Petities en politieke boodschappen. Klinkt als een activistische groepering? Klopt, maar het zijn ook de kwesties waarvoor de merken in dit trendrapport voor staan. Want nu het internet wereldse politieke gebeurtenissen volledig transparant maakt en social media ons met elkaar rondom thema’s samenbrengen, zien we een toename in het politieke bewustzijn van mensen. En zij verwachten oplossingen. Niet alleen vanuit de politiek, maar in steeds sterkere mate van het bedrijfsleven. Ook van merken wordt verlangd dat zij een actieve rol spelen in het oplossen van sociaalmaatschappelijke kwesties. Niet langer is het genoeg om maatschappelijk verantwoord te ondernemen of een inspirerende purpose te definiëren. Marketeers moeten zich hard maken voor maatschappelijk verbeterend ondernemen. Welkom in het tijdperk van merkactivisme.

Aangevoerd door een veelheid van progressieve merken, met als uitblinker Nike – dat via de controversiële Colin Kaepernick oproept om ergens in te geloven, zelfs als dat ten koste gaat van alles – zagen we in 2018 de definitieve doorbraak van merkactivisme. Het lijkt deze progressieve merken stijgende omzetcijfers, meer onderscheidend vermogen, aandacht en meer loyaliteit te brengen. Nog belangrijker, de merken komen dichterbij hun doelgroep en leveren daadwerkelijk een bijdrage aan een betere wereld.

Tegelijkertijd zien we ook de keerzijde van de medaille. Steeds frequenter blijken mensen in staat merken te kraken. Merken die zich afzijdig houden van stevige standpunten, geen échte actie ondernemen of als hypocriet worden beschouwd, krijgen het te verduren via bewegingen die zich middels hashtags verenigen.

Moet mijn merk zich nu wel of niet van zijn activistische kant laten zien? Wat zit er achter het verhoogde politieke bewustzijn van mensen? Hoe kan ik reageren? Om antwoord te geven op die vragen wordt dit jaar in het PIM-trendrapport de evolutie van betekenisvolle marketing verkend. Ook worden een aantal drijfveren uitgelicht, wordt met data overtuigd en wordt met cases en tips geïnspireerd.

Als merk een standpunt innemen, een kant kiezen is nieuw en voor sommigen beangstigend, maar o zo belangrijk. Het onderstreept waar je merk voor staat, wat het belangrijk vindt en verstevigt de emotionele band met de mens. Faciliteer mensen in hun wil de wereld te verbeteren. Neem je verantwoordelijkheid. Misschien breng je de wereld verder in beweging, als het maar echt is.

Whitepaper downloaden

Ja, ik meld me aan voor de nieuwsbrief van CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie