Naar inhoud

De status van data-gedreven marketing in Nederland in 2019

In steeds meer Nederlandse instellingen en bedrijven – in zowel business-to-consumer (B2B) als business-to-business (B2B) – is een verschuiving zichtbaar van beslissingen genomen op basis van het onderbuikgevoel naar besluiten die gebaseerd op data gemaakt zijn. Data-gebaseerde besluitvorming is namelijk gestegen van 48 procent in 2018 naar 60 procent in 2019. Daar staat tegenover dat bij slechts 12 procent van de organisaties de juiste gegevens voor iedereen altijd en eenvoudig beschikbaar zijn.

Uit dit onderzoeksrapport van DDMA, de branchevereniging voor data en marketing, kun je dan ook opmaken dat het realiseren van een data-gedreven cultuur nog immer een grote uitdaging is voor Nederlandse organisaties. Daarentegen heeft de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) of General Data Protection Regulation (GDPR) – de privacy-verordening van de Europese Unie – het bijna afgelopen jaar nauwelijks een rol gespeeld in het organisatieproces.

Het onderzoek leert ook dat personalisatie wordt gezien als de belangrijkste trend, ondanks nieuwe regels voor cookietracking en nieuwe browsertechnieken., naast onder andere artificial intelligence (AI) en machine learning. 25 procent van de marketeers in Nederland verwacht zelfs dat deze innovatieve technologieën binnen drie jaar hun werk volledig overnemen. Ook spreekt 40 procent de verwachting uit dat de marketingkalender over drie jaar volledig vervangen is door automatisch getriggerde marketingcampagnes.

Whitepaper downloaden

Ja, ik meld me aan voor de nieuwsbrief van CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie