Naar inhoud

De toekomst van digitale marketing in business-to-business

De veelbesproken digitale transformatie komt door de coronacrisis ontegenzeggelijk in een stroomversnelling. Toch zijn er anno 2020 enerzijds nog steeds volop bedrijven in business-to-business (B2B) die twijfelen aan het nut van digitale marketing. Anderzijds zie je echter ook B2B-ondernemingen die digitaal grondig hebben ingebed in hun strategie. Dat zijn organisaties als de Amerikaanse tractor- en landbouwmachinefabrikant John Deere, het Duitse staalbedrijf Klöckner en de Nederlandse tak van horecagroothandel Bidfood – voorheen Deli XL.

Inmiddels hebben vrijwel alle B2B-bedrijven hebben wel een website. Meestal zijn dit informatieve sites waarop vooral gegevens over de organisatie en haar producten of diensten staan. De belangrijkste functie van zo’n webpagina is de ondersteuning van sales. Maar een groot deel van deze pagina’s zijn slecht vindbaar via Google en hebben weinig mogelijkheden voor interactie. Dat maakt het faciliteren van online transacties lastig of zelfs onmogelijk.

Omdat de concurrentie veelal ook niet heel actief zijn op het gebied van online marketing, staat het verbeteren van de digitale beleving in business-to-business op een laag niveau. Wat B2B-bedrijven echter over het hoofd zien, is dat hun klanten inmiddels een online ervaring verwachten die vergelijkbaar is met consumentenwebsites. Vooral in het oriëntatieproces – en zeker voor een jonger publiek – mag een B2B-onderneming vandaag de dag dan ook geen amateuristische uitstraling meer hebben.

In dit onderzoeksrapport van Beeckestijn Business School wordt uitgebreid ingegaan op de toekomstige contouren van digitale marketing voor ondernemingen in business-to-business.

Whitepaper downloaden

Ja, ik meld me aan voor de nieuwsbrief van CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie