Naar inhoud

De verborgen kosten van een spijkerbroek

De mode-industrie is big business. Een van de meest aansprekende producten die deze industrie voortbrengt, is de spijkerbroek. Sinds zijn uitvinding heeft de jeans – slijtvast en modieus – de wereld veroverd. In 2017 werd de wereldwijde marktwaarde van jeans in de detailhandel geschat op 42 miljard dollar.

Spijkerbroeken geven hun dragers veel plezier en de productie van denim en jeans zorgt voor inkomsten in ontwikkelingslanden. Maar de jeansindustrie heeft ook een aantal negatieve effecten op mens en milieu. Gebruik van schaars water, verontreiniging van de lucht en verandering van het klimaat zijn belangrijke effecten van de spijkerbroekenproductie op het milieu. Negatieve sociale gevolgen worden veroorzaakt door onder meer gedwongen arbeid, kinderarbeid en onderbetaling.

Voor dit rapport heeft ABN AMRO het Nederlandse adviesbureau Impact Institute de negatieve gevolgen van de productie van spijkerbroeken op mens en milieu tot in detail laten kwantificeren. In het tweede deel van het rapport wordt aangegeven hoe, wederom gekwantificeerd, de spijkerbroeken-productieketen de negatieve gevolgen voor mens en milieu kan verlagen.

In de berekeningen is de in eigen huis ontwikkelde true price-methodologie toegepast. Centraal daarin staat de true price gap: het verschil tussen de inkoopprijs die de retailer betaalt en de totale productiekosten met inbegrip van de schade aan milieu en maatschappij die nu niet wordt doorgerekend. Op basis hiervan komen de onderzoekers tot de conclusie dat de verborgen kosten van een spijkerbroek bijna 33 euro bedragen.

Whitepaper downloaden

Ja, ik meld me aan voor de nieuwsbrief van CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie