Naar inhoud

De vooruitzichten van de Nederlandse ondernemingen voor 2021

Minister-president Mark Rutte heeft het woord een paar keer genoemd in zijn televisietoespraak op maandag 14 december 2020: veerkracht. Nu Nederland – en daarmee ook het bedrijfsleven – opnieuw een lockdown te verduren krijgt, is flexibiliteit nodig om zo snel mogelijk weer te kunnen terugveren en verder te gaan, zo was zijn boodschap. Ondernemers met een lage kostenbasis, financiële buffers, operationele flexibiliteit en een goed zicht op wat na de coronacrisis gebeurt, zijn in staat die veerkracht te tonen – zelfs tijdens COVID-19-pandemie. In enkele sectoren lijkt dit goed te lukken, andere branches worden keihard getroffen door de maatregelen.

Bij directeur Elske Doets van reisbureau Doets Reizen ligt al zeven maanden het normale werk stil, Het ziet er bovendien niet naar uit dat daar op korte termijn verandering in komt. Toch houdt zij zich niet bezig met code oranje of code rood in de vakantielanden. Vanaf het begin van de pandemie is zij haar organisatie aan het hervormen, zodat ze quitte speelt als ze volgend jaar een derde van de reizen uitvoert. “Ik wil beweging creëren, maar dan op een andere manier”, zei ze tegen een journalist van Het Financieele Dagblad.

Zoals Elske Doets zijn er meer. Neem DSM en VDL, bedrijven die een joint venture zijn gestart voor de productie van beschermingsmiddelen in de zorg, zoals mondmaskers. Een horecaondernemer in Hengelo heeft twee snelteststraten opgezet en drukkerij Koopmans heeft op de uitbraak van het coronavirus gereageerd door desinfectiezuilen en schermen te verkopen die in openbare ruimtes kunnen worden geplaatst. En uitzendbureaus die hun horecamedewerkers niet meer aan het werk kregen, plaatsen hen bij distributiecentra van supermarktketens en in de ouderenzorg.

In dit onderzoeksrapport van ABN AMRO zijn de vooruitzichten van Nederlandse ondernemingen voor 2021 en verder uiteengezet.

Whitepaper downloaden

Ja, ik meld me aan voor de nieuwsbrief van CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie