Naar inhoud

De ware kruistocht voor een schone en eerlijke spijkerbroek

Stel dat een nieuwe jeans in de winkel 50 euro kost. Zou je dan meer willen betalen als je weet dat die spijkerbroek op een eerlijke en milieuvriendelijkere manier is gemaakt? Eerst maar het slechte nieuws: uit een peiling van ABN AMRO komt naar voren dat 22 procent van de Nederlanders 50 euro sowieso al te duur vindt voor een spijkerbroek. 38 procent vindt een duurzame jeans prima, maar niet als die duurder is dan 50 euro. Het goede nieuws is dat 39 procent bereid is meer te betalen voor duurzaam. Deze groep wil gemiddeld bijna 75 euro betalen voor een spijkerbroek waarvoor arbeiders niet zijn uitgebuit en het milieu niet onnodig is belast. Een op de zes Nederlanders heeft wel eens een duurzame jeans gekocht of koopt alleen nog maar duurzame spijkerbroeken.

Spijkerbroeken zijn big business. Elke wereldburger heeft gemiddeld zes spijkerbroeken in de kast hangen. Jaarlijks worden er wereldwijd twee miljard nieuwe jeans gemaakt – vooral in ontwikkelingslanden. De meeste van deze broeken worden te goedkoop geproduceerd. De werkelijke kosten van de teelt van het katoen en de productie van het denim en de uiteindelijke spijkerbroek zijn eigenlijk hoger. Een deel van de productiekosten worden afgewenteld op de lokale arbeiders en het milieu. Hierdoor kopen Nederlandse winkels hun spijkerbroeken gemiddeld voor 33 euro te weinig in, zo is eerder dit voorjaar al uit een onderzoek gebleken dat in opdracht van de bank is uitgevoerd.

Veel consumenten realiseren zich dit niet, want 32 procent van alle Nederlanders heeft nog nooit van een duurzame spijkerbroek gehoord. En nog eens 29 procent weet wat duurzame jeans zijn, maar denkt daar niet over na in het pashokje of bij de online aankoop, zo blijkt nu uit deze peiling. Duurzaamheid staat op plek 5 van de overwegingen die de consument maakt bij aanschaf. Prijs is de eerste beslisfactor. Daarna komen design (kleur, wassing en pasvorm), kwaliteit en merk. Vrouwen letten vaker op duurzaamheid dan mannen en jongeren letten er meer op dan oudere mensen. Bij een duurzaam geproduceerde jeans denkt de Nederlander in eerste instantie aan een broek die vrij is van kinderarbeid. Uit het eerdere onderzoek blijkt echter dat veruit de meeste verborgen kosten te maken hebben met uitbuiting van volwassen arbeiders en een onnodig hoog verbruik van – veelal schaars – water.

Er is dus nog – letterlijk! – veel werk aan de winkel. Steeds meer consumenten beginnen anders tegen kleding aan te kijken. Uit een eerder onderzoek van de bank blijkt dat 69 procent van de consumenten met de feestdagen geen nieuwe kleding wil kopen, maar kleding uit de huidige garderobe wil dragen. Ook uit deze spijkerbroekenpeiling blijkt dat de consumenten bereidwillig zijn. Na verstrekking van de nodige informatie over de negatieve impact van de jeansproductie is bijna 51 procent bereid om een duurzame spijkerbroek te kopen. Tegelijkertijd vindt 77 procent van de consumenten dat duurzame kleding wel betaalbaar moet blijven.

Whitepaper downloaden

Ja, ik meld me aan voor de nieuwsbrief van CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie