Naar inhoud

Het belang van contentmarketing voor de leadgeneratie in B2B

Dat verkoop een resultaat is van een warme relatie, is bijna een vaststaand feit. Nieuwe klanten komen niet zomaar uit de lucht vallen, daar moet je heel wat voor doen. In de business-to-business is dat aanlooptraject voor niemand gelijk. Zo zweert de één bij een traditionele, salesgerichte aanpak van bellen, e-mailen en klantbezoek, terwijl de ander gelooft dat er ook een belangrijke rol voor marketing is weggelegd. Goeie salesmensen die deals sluiten, die zien we overal. Maar slimme marketingmensen, die leads aandragen of opwarmen? Daar schort het vaak aan. Toch heeft elk bedrijf de ambitie om te groeien, zowel qua omzet, klanten als markaandeel.

En wat is er dan belangrijker dan het genereren van nieuwe leads? Elk jaar komt B2B Nederland een stap dichterbij een volwassen leadgeneratie. Waar gaat de markt precies naartoe en waar liggen bedrijven wakker van in hun zoektocht naar nieuwe leads? Opvallend is dat de inzet van content steeds vaker een belangrijke rol speelt in allerlei leadgeneratie-activiteiten. De experimentele fase ligt grotendeels achter ons. Met name voor een kleine groep koplopers, die qua contentmarketing inmiddels bij the next level is aangekomen. Voor hen zijn tools en technologieën als social selling, audience engagement en marketing automation al onderdeel van de dagelijkse routine.

Voor het genereren van leads is social selling een mooie aanvulling op de traditionele manier van sales met e-mails, telefoontjes en klantbezoek. De bedrijven die hier slim mee omgaan, laten zien dat de inzet LinkedIn een belangrijke versterking is. Het merendeel van de B2B-marketeers gelooft hier ook zeker in, maar heeft nog moeite om het zelf routinematig toe te passen. De koplopers geven ons daarin een aantal mooie insights. Zo zweren ze bij een sterke onderscheidende propositie in combinatie met een duidelijke businessstrategie. Maar zij investeren in een nauwe samenwerking tussen marketing en sales gedurende alle fases van de sales funnel. Verder wordt contentmarketing met name ingezet om leads buiten het eigen netwerk te scoren. Waardevolle inzichten, die je zeker vooruit kunnen helpen bij jouw groeiambities.

Whitepaper downloaden

Ja, ik meld me aan voor de nieuwsbrief van CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie