Naar inhoud

Het direct-to-consumer-model voor de dagelijkse boodschappen

De digitalisering heeft een positief effect op het direct-to-consumer-model. Ook producenten van voedingsmiddelen verkopen hun producten steeds vaker rechtstreeks aan de consument, dus buiten de supermarkt om. Een ontwikkeling waar de consument veel in ziet, zo blijkt uit een onderzoek van ABN AMRO. Tegelijk gaat het direct leveren van voedingsmiddelen gepaard met vele hobbels en zitten supermarkten ook niet stil om het hun klanten makkelijker te maken.

Vis, kaas, koffiecups en kruiden, het zijn voorbeelden van voedingsmiddelen die de consument in toenemende mate rechtstreeks via het internet bij de producent koopt of aanschaft via gespecialiseerde online speciaalzaken en versboxen. In 2018 was deze vorm van verkoop volgens het FoodService Instituut Nederland goed voor een omzet in Nederland van 474 miljoen euro. Het aandeel waarbij de producent het product zelf samenstelt of maakt en de regie voert over de online verkoop wordt geschat op 80 miljoen euro. Door direct of via online speciaalzaken aan de consument te leveren, omzeilen deze producenten in toenemende mate de supermarktketens.

Supermarkten zijn echter nog altijd veruit de grootste verkopers van voedingsmiddelen aan de consument, fysiek of – in sterk toenemende mate – via het internet. Van het totale budget aan voeding geven consumenten nog altijd 52 procent uit bij de supermarkt. Alle supermarkten samen boeken in Nederland een omzet van 32 miljard euro waarvan 1 miljard euro online. Voorlopig betreft de directe online verkoop door producenten dus nog maar een kleine omzet.

Toch hebben producenten meerdere goede redenen om vaker rechtstreeks aan de consument te verkopen. Veel producenten van voedingsmiddelen zien hun marges onder druk komen door de stevige concurrentie tussen supermarkten op prijs. Volgens onderzoeksbureau IRI was in 2018 de promotiedruk – het percentage voedingsmiddelen dat de consument in de aanbieding koopt – met 23,6 procent ongekend hoog. Een lagere marge kan voor producenten onder meer een lager innovatiebudget tot gevolg hebben en dus minder mogelijkheden om producten te ontwikkelen die aan de wensen van de consument voldoen. Bovendien ontvangen veel producenten maar beperkte informatie van de supermarkten over verkoopvoorspellingen, wat consumenten precies kopen, wanneer en in combinatie met wat. Dit zet de producenten op afstand van de consument en maakt bijvoorbeeld het ontwikkelen van nieuwe producten lastiger.

Whitepaper downloaden

Ja, ik meld me aan voor de nieuwsbrief van CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie