Naar inhoud

Het vertrouwen in de media onder de Nederlandse consumenten

Het vertrouwen in de verschillende media onder Nederlanders toont al jaren een dalende tendens. Met name het wantrouwen in social media is groot, vooral omdat deze kanalen bedolven worden door dubieuze berichten. Deze lacune biedt landelijke en regionale dagbladen en opiniebladen juist de mogelijkheid zich te onderscheiden met artikelen die zijn opgesteld door professionele redacteuren die gedegen onderzoek doen.

Dit rapport van onderzoeksbureau Newcom, gebaseerd op een onderzoek onder 3.182 Nederlanders, geeft inzicht in de mate van vertrouwen in landelijke en regionale dagbladen en opiniebladen onder de Nederlandse bevolking van 18 jaar en ouder. Daarnaast is een vergelijking gemaakt met de benchmark van landelijke en regionale dagbladen en opiniebladen. Uit het onderzoeksrapport kun je opmaken dat het vertrouwen in media een hot item is en dat een dalende tendens zichtbaar is, maar niet voor alle mediumtypen.

Zo ligt het vertrouwen in Trouw en de Volkskrant boven het gemiddelde van de landelijke dagbladen. Het AD zit onder de benchmark maar boven de concurrentie. De regionale titels van de Persgroep liggen rond het gemiddelde, met uitzondering van het Eindhovens Dagblad dat meer dan gemiddeld vertrouwd wordt. Als uitsluitend wordt gekeken naar de vaakst gelezen bladen, is Trouw de meest vertrouwde Persgroep-titel, maar NRC Handelsblad wordt meer vertrouwd.

Trouw wordt relatief vaak vertrouwd, onder andere omdat deze krant het vaakst gezien wordt als betrouwbaar, volledig, transparant en objectief. Op de onderliggende waarden heeft NRC Handelsblad steeds een iets sterker imago dan de Volkskrant. Bij vertrouwen gelden betrouwbaarheid en feiten checken als randvoorwaarden. Het vergroten van vertrouwen zit meer in klantgerichtheid en onafhankelijkheid.

Whitepaper downloaden

Ja, ik meld me aan voor de nieuwsbrief van CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie