Naar inhoud

Het vertrouwen van de Nederlandse consumenten in algoritmes

In toenemende mate worden consumenten geconfronteerd met algoritmes die hun gedrag analyseren en beïnvloeden. Deze confrontatie wordt met argusogen bekeken. Het algemene vertrouwen van Nederlandse consumenten in algoritmes bedraagt op dit moment 45 procent. Het vertrouwen in algoritmes van Nederlanders die bekend zijn met algoritmes is iets hoger: 48 procent. En het vertrouwen van hen die niet bekend zijn met algoritmes is ietwat lager: 42 procent.

Er is sprake van grote verschillen in de bekendheid over het gebruik van algoritmes in de samenleving – al weten de meeste mensen niet goed wat het begrip ‘algoritmes’ betekent. Grofweg is het zo dat jonge midden- tot hoogopgeleide mensen veel meer bekend zijn met de toepassing van algoritmes. Dat is vooral relevant omdat het motto ‘Onbekend maakt onbemind’ hier ook van toepassing blijkt te zijn.

Nederlanders die bekend zijn met de term ‘algoritme’ zien in grotere mate de toegevoegde waarde van algoritmes dan Nederlanders die niet bekend zijn met de term. Die toegevoegde waarde zit met name in het gemakkelijker en comfortabeler maken van het leven, of wanneer economische groei tot stand dient te komen. Op de vraag of algoritmes worden gebruikt ten behoeve van een eerlijker en rechtvaardiger wereld, is slechts 12 procent van de mensen die bekend zijn met de term ‘algoritme’ het daarmee eens.

Whitepaper downloaden

Ja, ik meld me aan voor de nieuwsbrief van CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie