Naar inhoud

Horecaketens winnen terrein in het straatbeeld

De horecasector is volop in beweging. Lunchrooms schieten als paddenstoelen uit de grond: daar zijn er in 2019 61 procent meer van dan 6 jaar geleden. Ook het aantal fastfoodrestaurants, soms opererend binnen grotere ketens, neemt sterk toe. De Amerikaanse formules Taco Bell – dat na een faillissement razendsnel de deuren van haar restaurants weer heeft geopend – en Five Guys zijn bekende nieuwkomers.

Dat is niet voor niets. Horecaondernemers zien dat de Nederlandse consument meer te besteden heeft en steeds vaker buiten de deur eet. Dat geldt vooral voor de millennials. Zo dineert 21 procent van hen één of meer keren per week buiten de deur. Dat percentage is aanzienlijk hoger dan bij andere generaties. Mede hierom maakt de horeca een stevige omzetgroei door.

Echter, de taart mag dan wel groter worden, maar tegelijk moet deze onder veel meer ondernemers worden verdeeld.Onder de oppervlakte tekent zich een opmerkelijke ontwikkeling af, namelijk die van schaalvergroting. 2018 liet een record aan overnames van eetzaken zien. Bestaande ketens laten daarnaast een stevige organische groei zien. Lunchrooms, avondrestaurants en fastfoodrestaurants die onderdeel zijn van een keten of een formule groeien sterker dan zelfstandige horecabedrijven.

Is er nog toekomst voor het kleine, zelfstandige restaurant? Zeker. Zelfstandige ondernemers blijven in ruime meerderheid aanwezig in het horecalandschap en hebben voldoende bestaansrecht. Ze geven een regio, dorp of stadsbuurt charme en eigen identiteit.

Toch voorziet ABN AMRO voor de komende jaren dat de trend van schaalvergroting doorzet. Het aantal overnames komt in 2019 naar verwachting uit boven het gemiddelde van de afgelopen 5 jaar en ketens zetten hun uitbreiding voort. Voor die expansie liggen al veel plannen klaar.

Schaalvergroting kan een antwoord zijn om de kostbare investeringen te kunnen doen die nodig zijn om in te spelen op de snel veranderende en concurrerende horecasector. In dit onderzoeksrapport licht de bank toe welke obstakels horecaondernemers tegenkomen en mogelijk het hoofd kunnen bieden door op te schalen.

Whitepaper downloaden

Ja, ik meld me aan voor de nieuwsbrief van CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie