Naar inhoud

In 3 stappen naar innovatievere productontwikkeling

Hoe zou een bank eruitzien als je nu met een schone lei begint en puur kijkt naar wat je klanten eigenlijk willen? Het was die vraag die in 2012 aan de basis stond van een nieuwe bank Bunq. Geen bank oude stijl, zelfs geen bank nieuwe stijl. Oprichter Ali Niknam noemt het zelf een “IT-bedrijf met een bankvergunning”. En de kern van IT is volgens hem “producten en diensten leveren die het leven makkelijker maken”. Bij Bunq heb je binnen 5 minuten gratis een rekening geopend. Die kun je samen met anderen beheren. Je kunt je vrienden betaalverzoeken sturen als je bijvoorbeeld op het terras de rekening hebt voorgeschoten. Bunq maakt bankieren weer leuk en maakt korte metten met ingewikkelde betaalsystemen, niet-werkende creditcards en iDEAL die er om de haverklap uitvliegt.

Ondernemers zoals Ali Niknam rammen zo succesvol op de deur van de gevestigde orde omdat ze weten dat het gaat om het oplossen van problemen of het vervullen van behoeftes bij eindgebruikers. Of zoals innovatiegoeroe Christensen zegt: “Disruptieve innovatie ontstaat wanneer behoeftes door bestaande partijen niet worden gezien of niet interessant zijn.”

Echt succesvolle disruptors weten deze behoeftes aan te boren door klanten een betere ervaring aan te bieden met bijvoorbeeld een taxirit, het luisteren naar muziek of het huren van een particulier huis. Ze begrijpen de jobs to be done van hun klanten verrekte goed en nemen belemmeringen voor klanten weg of realiseren lagere transactiekosten. Kortom, ze ontwikkelen diensten en producten die klanten echt willen en verankeren deze waarde bovendien in een goed businessmodel. Met de drie stappen uit dit rapport krijg je een introductie hoe jij dat ook voor elkaar krijgt.

Whitepaper downloaden

Ja, ik meld me aan voor de nieuwsbrief van CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie