Naar inhoud

Kansen van voice-assisted shopping voor Nederlandse retail

Voice-assisted shopping – ofwel: winkelen met je stem – via een zogenaamde voice assistant of stemassistent is aan een stevige internationale opmars bezig. Het gaat vooral hard in landen waar Amazon actief is, zoals de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk. Als gangmaker neemt het bedrijf van Jeff Bezos sinds 2014 bovendien grote spelers als Apple, Google en Facebook mee in deze technische ontwikkeling.

Momenteel spreekt 18 procent van de Nederlandse consumenten al regelmatig iets in op een apparaat. Bijvoorbeeld op hun smartphone (Siri, WhatsApp, Facebook Messenger), of om de navigatie in de auto te bedienen. Vraag je ze hun gedrag over drie jaar in te schatten, dan verwacht 32 procent liever een boodschap ergens in te spreken dan diezelfde mededeling op een apparaat in te typen. Vooral jongeren en mannen zien ‘voice-gestuurde’ apps of apparaten wel zitten.

Wat de retailers betreft: 61 procent ziet de opkomst van voice in het verkoopproces als grote kans. Twee derde verwacht binnen drie jaar voice-assisted shopping aan te kunnen bieden, met gemak voor de klant verreweg als voornaamste argument. Ongeveer de helft (46%) van hen geeft overigens aan dit samen met een partner te willen doen. Retailers verwachten dat 29 procent van de consumenten in 2021 gebruik gaat maken van voice in het winkelproces.

Whitepaper downloaden

Ja, ik meld me aan voor de nieuwsbrief van CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie