Naar inhoud

Kritische consumenten dwingen winkeliers tot transformatie

Het gaat relatief goed met de Nederlandse economie. Nog nooit waren zoveel Nederlanders aan het werk en de lonen stijgen sneller dan in voorgaande jaren, waarbij de inflatie vooralsnog laag blijft. Meer consumenten hebben dus meer geld te besteden. De detailhandel profiteert van de hoogconjunctuur. De omzet steeg in 2019 met 2,5 procent, het zesde achtereenvolgende jaar van groei. Sinds 2013 is de omzet met ruim 15 procent toegenomen.

De retailsector groeit naar verwachting verder dankzij deze positieve economische ontwikkelingen met 2 procent in zowel 2020 als 2021. Onderliggend is het beeld uiteenlopend. Supermarkten doen het bijvoorbeeld goed, mede door de hang van consumenten naar gemak en luxe. Maar er gaan steeds minder consumenten naar de winkel voor bijvoorbeeld mode en elektronica. De reden voor dit laatste is het gemak van winkelen in het online domein, de vergrijzing en in sommige regio’s zelfs krimp van de bevolking.

Dit vereist een grondige transformatie van het concept van de fysieke winkel, met aandacht voor zichtbaarheid online met een uniek assortiment en het bieden van een bijzondere winkelervaring met deskundig en klantgericht personeel. In dit onderzoeksrapport van ABN AMRO wordt dieper ingegaan op de acties die winkeliers in Nederland dienen te ondernemen om de strijd aan te kunnen gaan met de e-commercesector.

Whitepaper downloaden

Ja, ik meld me aan voor de nieuwsbrief van CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie