Naar inhoud

Leidraad voor de verandering van een behoefte in een aankoop

Als webwinkelier ben je continu bezig met het doorgronden van je bestaande en potentiële klant. Waar is hij naar op zoek? En hoe kan je hem het beste helpen? Een belangrijk element om de gemoedstoestand en het gedrag van de Nederlandse consument te kunnen doorgronden, is waarom hij shopt – dus waarom iemand besluit om naar een winkel – offline of online – te gaan, een mandje te vullen en deze af te rekenen.

De eerste reden die je kunt bedenken, is waarschijnlijk omdat iemand iets nodig heeft. Zo blijkt bijvoorbeeld dat 59 procent van de mannen en 53 procent van de vrouwen meteen een nieuw huishoudelijk apparaat koopt wanneer er een kapot gaat. Maar de aanleidingen om te shoppen gaan veel verder dan alleen simpelweg iets nodig hebben. De reden waarom consumenten geld uitgeven strekt verder dan slechts het verkrijgen van producten.

Shoppen is volgens de psycholoog Peter Noel Murray zelfs deel van een dagelijkse zoektocht naar geluk. En geluk komt niet direct voort uit de items die mensen kopen. Het is een emotie die wordt geassocieerd met de motivaties die consumenten hebben bij de aanschaf van een item. Bij het kopen van een auto noemt hij bijvoorbeeld de ervaring die het rijden in een nieuwe auto geeft, de sociale status en de implicaties van zo’n auto op financieel succes, in hoeverre de auto past bij zelfperceptie en het feit dat een bepaald model auto beter is dan die de ouders hadden.

Shoppen kan ook zorgen voor de vervulling van een bepaalde behoefte. Shoppen wordt ook door veel mensen gezien als een leuke vrijetijdsbesteding. Daarnaast kunnen spontane beslissingen leiden tot het doen van een aankoop, bijvoorbeeld wanneer het salaris net is gestort. Wanneer je als webwinkelier het waarom achter online shoppen begrijpt, kan je er aan de hand van marketing en user experience op de website op inspelen. Hoe kun je als winkelier het beste aan de behoeften van de consument voldoen?

Whitepaper downloaden

Ja, ik meld me aan voor de nieuwsbrief van CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie