Naar inhoud

Logistieke winst behalen door het delen van data met elkaar

Logistiek Nederland moet aan steeds hogere verwachtingen voldoen. De economie is de laatste jaren flink gegroeid, waardoor nog meer goederen moeten worden vervoerd. Onder invloed van de e-commerce willen consumenten steeds sneller producten aan de deur bezorgd krijgen. Door krapte op de arbeidsmarkt kampen logistieke bedrijven met toenemende personeelstekorten. En ondertussen heeft de sector te maken met steeds meer politieke en maatschappelijke druk om te verduurzamen.

De logistiek kan deze hoge verwachtingen alleen waar maken door nóg efficiënter te worden. Het delen van data kan hierbij helpen. Logistieke ketens zijn in de loop van de tijd steeds complexer en ondoorzichtiger geworden, met inefficiënte processen, vertraging en verspilling tot gevolg. Door data te delen met alle partijen in de logistieke keten, kunnen processen en schema’s beter op elkaar worden afgestemd. Dat leidt tot snellere en efficiëntere logistiek. De bereidheid om data te delen is groot, zo blijkt uit een door ABN AMRO uitgevoerde enquête onder logistieke dienstverleners en verladers – de opdrachtgevers van de logistiek, zoals fabrikanten en winkels. Van de respondenten zegt 97 procent data te willen delen.

De praktijk is helaas weerbarstig. Tussen twee partijen is het tegenwoordig relatief eenvoudig om data te delen en processen op elkaar af te stemmen. Maar zodra meerdere partijen bij het logistieke proces betrokken zijn, bijvoorbeeld transporteurs die fungeren als onderaannemers, wordt het delen van data erg ingewikkeld. Toch is het delen van data de moeite waard. Uit de enquête blijkt dat de sector inschat dat de beladingsgraad in Nederland met ruim 10 procent omhoog kan als logistieke dienstverleners en verladers alle informatie met elkaar delen. Dat leidt tot lagere kosten en een duurzamer proces. Veel respondenten zijn werkzaam in het wegtransport met vrachtwagens, verreweg de grootste bron van CO2-uitstoot in de transportsector.

Een naar schatting 10 procent hogere beladingsgraad betekent circa 10 procent minder kilometers, 10 procent minder vrachtwagens, 10 procent lagere kosten en 10 procent minder CO2-uitstoot. Aangezien vrachtwagens in Nederland jaarlijks zo’n 5 megaton CO2 uitstoten, kan het gebruik van data een jaarlijkse besparing van 500.000 ton CO2-uitstoot opleveren. Deze besparing is vergelijkbaar met de uitstoot van 3,5 miljoen keer vliegen naar Parijs, 8 miljard kilometer reizen met de trein of 250 miljoen dagen ademhalen. Reden genoeg dus om meer data te delen in de logistieke keten.

Whitepaper downloaden

Ja, ik meld me aan voor de nieuwsbrief van CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie