Naar inhoud

Nederlanders staan vrij onverschillig tegenover Black Friday

Vanwege de feestdagen geven consumenten in december traditioneel meer geld uit aan cadeautjes en eten. Volgens brancheorganisatie Thuiswinkel.org zorgen de feestdagen ieder jaar voor een omzetstijging van gemiddeld 28 procent ten opzichte van een normale week. Winkeliers spelen hier eind november al op in door met kortingen op Black Friday consumenten te verleiden tot aankopen. Deze dag valt op de vierde vrijdag van november. Dat is in de Verenigde Staten van Amerika de dag na Thanksgiving Day en de start van het seizoen voor de kerstaankopen.

Tegelijkertijd zijn consumenten zich er van bewust dat kopen om het kopen tot onnodige verspilling van grondstoffen leidt. Daarnaast kan de nadruk op lage prijzen ten koste gaan van de beloning en werkomstandigheden van arbeiders en het milieu door productieprocessen zo goedkoop mogelijk in te richten. Door die lage prijzen moeten productieprocessen zo goedkoop mogelijk worden ingericht, waardoor bijvoorbeeld afvalwater wordt geloosd. Hoe verhouden Black Friday en bewust consumeren zich tot elkaar in de hoofden van de Nederlandse consumenten?

Hoewel de meeste Nederlanders (97%) in meer of mindere mate bekend zijn met Black Friday, zijn veel Nederlandse consumenten tamelijk onverschillig of ronduit negatief over dit uit Amerika overgewaaide fenomeen. Zo kijkt de helft van hen er neutraal tegen aan of heeft er geen mening over en 20 procent is in meer of mindere mate negatief over dit retailevent. 30 procent staat daarentegen juist positief tegenover deze dag. Dat kun je opmaken uit dit onderzoeksrapport van ABN AMRO, dat is gebaseerd op een onderzoek van marktonderzoeksbureau PanelWizard.

Whitepaper downloaden

Ja, ik meld me aan voor de nieuwsbrief van CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie