Naar inhoud

Nederlandse bedrijfsleven in actueel economisch perspectief

Hoewel de groei van het bruto binnenlands product is afgezwakt, blijft het economisch sentiment in de diverse sectoren van de Nederlandse economie positief. Uit de ‘Sectorbarometer’ van ABN AMRO blijkt dat met name de retailsector, de zakelijke dienstverlening en technologie, media en telecom in goede conditie verkeren.

Recent is twijfel ontstaan over de vooruitzichten van de Nederlandse economie. Het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft week een kwartaal-op-kwartaalgroei van het bbp geconstateerd van slechts 0,2 procent over het derde kwartaal van 2018. Dit is de kleinste kwartaalgroei in ruim 2 jaar en kan een signaal zijn dat de conjunctuurcyclus op zijn top is aangekomen. De macroverwachtingen voor 2018 en 2019 zijn daarom licht neerwaarts aangepast. De verwachting is nu dat de economische groei in Nederland in 2018 jaar uitkomt op 2,6 procent tegen 2,9 procent eerder. De prognose voor 2019 gaat van 2,5 procent naar 2 procent.

Nadere analyse van de CBS-cijfers leert dat vooral investeringen in woningen door commerciële partijen en infrastructuur door de overheid in het derde kwartaal van 2018 zijn achterbleven. De oorzaak hiervan is het personeelstekort in de bouw, waardoor minder gebouwd kan worden. Dit is ook terug te zien in het aantal afgegeven vergunningen voor nieuwbouw dat sinds eind 2017 daalt. De investeringsbereidheid van de bouwbedrijven zelf blijft hoog, omdat de individuele bouwbedrijven hun orderportefeuilles nog altijd ruim gevuld zien.

De agrarische sector laat het minst positieve beeld zien. Agrarische ondernemers zijn in het bijzonder negatief over hun winstgevendheid in het derde kwartaal van 2018. Door de droge zomer hebben veel akkerbouwers en melkveehouders extra moeten beregenen en liggen de opbrengsten flink lager. Veel melkveehouders moeten extra kracht- en ruwvoer inkopen. Dit zorgt voor hogere kosten, terwijl de melkprijs relatief laag ligt. Deze factoren zorgen voor een verdere pressie op de marges. Het inkomen van boeren en tuinders staat al jaren onder druk.

De retailsector profiteert nog altijd van de hoge consumentenbestedingen. Door de afgenomen werkloosheid en de toegenomen koopkracht hebben consumenten meer te besteden. Het consumentenvertrouwen is in oktober 2018 weliswaar afgenomen, maar staat nog steeds behoorlijk hoog.

Whitepaper downloaden

Ja, ik meld me aan voor de nieuwsbrief van CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie