Naar inhoud

Nederlandse schoenenwinkels krijgen kansen door samenwerking

De verkopen stagneren, het aantal vestigingen loopt jaarlijks terug en een steeds groter deel van de verkopen gaat via het internetkanaal. De schoenenbranche heeft het zwaar. Om zich te onderscheiden, zijn samenwerkingen met kledingwinkels en branchegenoten van belang. Waar in 2012 nog 3.470 schoenenwinkels waren, telt Nederland er nu ruim duizend minder: 2.450 in augustus 2019. De winstmarges zijn beperkt, ook omdat schoenenwinkels er door hoge concurrentie niet of nauwelijks in slagen om prijzen te verhogen.

In 2018 lagen de verkoopprijzen van schoenen op het laagste niveau sinds 2005, terwijl het algehele prijspeil in die periode met 22 procent is gestegen. Ook in 2019 slagen schoenenwinkels er nauwelijks in hun prijzen te verhogen. Daarbij kopen consumenten steeds vaker hun schoenen online. Het online aandeel van schoenenaankopen is tussen 2016 en 2018 van 21 procent naar 26 procent gestegen.

Schoenenwinkels ondervinden concurrentie van branchevreemde partijen, zoals kledingwinkels. In deze versnipperde branche hebben meerdere kledingretailers een aandeel in de schoenenmarkt. Zo hebben grote kledingwinkels als Primark, H&M en ZARA ook schoenen in hun assortiment opgenomen en verkopen die voor een lage prijs. Zo is 9 procent van de totale omzet van H&M Nederland afkomstig van schoenen.

Whitepaper downloaden

Ja, ik meld me aan voor de nieuwsbrief van CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie