Naar inhoud

Steekproeven: de basis

Als je een onderzoek gaat opzetten en je hebt besloten dit te doen door middel van het ondervragen van mensen, sta je op een gegeven moment stil bij de vraag welke mensen en hoeveel mensen je wilt ondervragen. Daaraan gekoppeld is de vraag waar je die mensen vindt. We komen aan bij het terrein ‘steekproef’, één van de lastigste onderwerpen in marktonderzoek. Van Dale beschrijft de steekproef als ‘onderzoek van een deel om daarnaar het geheel te kunnen beoordelen’. We noemen het ‘geheel’ de ‘populatie’ en het ‘deel’ de ‘steekproef’. De keuzes die je in deze stap maakt, bepalen voor een groot deel de waarde van je onderzoek.

Whitepaper downloaden

Ja, ik meld me aan voor de nieuwsbrief van CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie