Naar inhoud

Toenemend gevoel van ongelijkheid ondermijnt het vertrouwen

Al 20 jaar lang onderzoekt marketingadviesbureau Edelman het vertrouwen onder consumenten wereldwijd. Vanaf de eerste peiling is dit vertrouwen gestimuleerd door economische groei. Dit zet zich nog steeds voort in Azië en het Midden-Oosten, maar niet in de ontwikkelde landen. Daar heeft de inkomensgelijkheid een negatieve invloed op dat vertrouwen. Het merendeel van de consumenten in die ontwikkelde markten gelooft niet dat men over vijf jaar meer welvaart heeft. Bovendien gelooft meer dan de helft van de wereldbevolking dat het kapitalisme in zijn huidige vorm meer goed dan kwaad doet in de wereld.

De ‘2020 Edelman Trust Barometer’ onthult dat – ondanks een sterke wereldeconomie en nagenoeg volledige werkgelegenheid – geen van de vier gemeten maatschappelijke domeinen – overheid, bedrijfsleven, niet-gouvernementele organisaties en media – wordt vertrouwd. De oorzaak van deze paradox is te vinden in de angst van mensen over de toekomst en hun rol daarin. Dit moet die instellingen wakker schudden en prikkelen om een nieuwe manier te omarmen voor het effectief opbouwen van vertrouwen. Dit kan namelijk door de competenties in evenwicht te brengen met het ethisch gedrag.

Whitepaper downloaden

Ja, ik meld me aan voor de nieuwsbrief van CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie