Naar inhoud

Werk aan de winkel voor de offline en online kledingbranche

De stevige concurrentie en het veranderde klantgedrag zorgen voor een tweedeling in de kledingbranche. De scheidslijn wordt vooral bepaald door de mate van zichtbaarheid. Kledingwinkels die op een aansprekende locatie zitten of via een aantrekkelijke website een substantieel deel van hun omzet behalen, groeien doorgaans snel. Winkels op minder prominente locaties hebben het lastiger.

Dit blijkt uit onderzoek van ABN AMRO en Locatus waarbij geanonimiseerde omzetgegevens zijn gecombineerd met data over locaties. Naar verwachting zet deze tweedeling zich in 2019 en 2020 voort. De kledingbranche weet slechts beperkt te profiteren van het sterke economische klimaat. De gecombineerde omzet uit fysieke en online verkopen nam in 2018 jaar met slechts 2 procent toe, zo blijkt het uit het onderzoek. En de tweedeling in de sector is scherp; een op de vijf kledingwinkeliers groeide met meer dan 10 procent, terwijl meer dan de helft van deze winkels de omzet vorig jaar zag dalen. Bij ruim een kwart van de kledingretailers bedroeg deze omzetdaling zelfs 10 procent of meer.

Een daling van de omzet drukt direct op de winst, omdat een groot deel van de kosten vast is. En dat doet pijn, aangezien de marges al beperkt zijn, zo blijkt uit gegevens van Retail Insiders. Modewinkels voor kinderen, dames of heren maken bedrijfsresultaatmarges van gemiddeld circa 3 tot 4 procent. Bij lingeriewinkels bedraagt deze marge 2 procent en bij gemengde modewinkels is deze marge gemiddeld genomen negatief 1. De ruimte tot investeren is daarmee beperkt.

Dat beeld verandert in 2019 niet. Sterker nog, de groei van de kledingbranche valt dit jaar stil. Daarbij is opnieuw sprake van een tweedeling, zo blijkt uit gegevens van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Zo heeft meer dan de helft van de kledingondernemers de omzet in het eerste kwartaal van het jaar zien dalen. Hoewel de CBS-cijfers niet een-op-een kunnen worden vergeleken met die van ABN AMRO en Locatus, geven ze wel een indicatie. Na de matige start van het jaar verlaagt de bank de prognose van de branche tot een nulgroei. Ook in 2020 wordt een sterke tweedeling in de branche verwacht.

Whitepaper downloaden

Ja, ik meld me aan voor de nieuwsbrief van CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie